براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١,٧درصد برای دهک دهم تا ۵۰٫۲درصد برای دهک اول حکایت دارد.

براساس این گزارش در آبان ماه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی و پیاز) بود و هر چند نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه با کاهش ۳ واحد درصدی همراه شد و به عدد ۶۷٫۷درصد رسید، اما با وجود این افت اندک در این بخش کاهش قیمت‌ها در حوزه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور اصلا محسوس نیست و با وجود گرانی‌هایی که در سطح جامعه به وجود آمده قدرت خرید مردم کمتر از گذشته شده است.

براساس گزارشی که اخیرا اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده ارقام تراکنش‌ها نسبت به گذشته نه تنها رشدی نداشته بلکه با افت هم همراه شده است و رقم واقعی تراکنش‌ها در ابتدای پاییز امسال نسبت به سال ۱۳۹۵ تا۲۰درصد کاهش یافته که به معنای کاهش قدرت خرید مردم است.

براساس این آمار، روند نزولی کل تراکنش‌های خرید (موبایل- اینترنتی- پایانه فروشگاهی) از مرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شده است. همچنین افت کل تراکنش‌ها به نسبت سال ۹۵ از رقم منفی ۶.۲۵ درصد در شهریور ماه به ۵.۲۰ درصد در مهر ماه ۱۴۰۱ رسیده است که تنها بهبود اندکی را نشان می‌دهد.

اما نکته‌ای که با وجود گرانی‌های سرسام‌آور در سال‌های اخیر در بخش خوراکی‌ها وجود دارد این است که این روزها خرج مردم از دخل‌شان بیشتر شده است و هر طور هم صرفه‌جویی و قناعت کنند حتی اگر مستاجر هم نباشند باز هم مثل سابق قادر به سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان نیستند.

تنها روزهای شاد زندگی‌شان در ماه چند روز اول ماه و زمان گرفتن حقوق‌شان است و پس از آن از اواسط ماه شادی‌شان کمرنگ شده و در روزهای آخر ماه کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند.

تهیه مواد خوراکی این روزها حتی برای کسانی که کار هم دارند به یک دغدغه تبدیل شده و با یک محاسبه سرانگشتی و با وجود دستمزدهای اندکی که کارمندان و کارگران می‌گیرند، می‌توان دریافت که خورد و خوراک یک روز چقدر از درآمدشان را به خود اختصاص می‌دهد.

در این گزارش می‌خواهیم ببینیم یک خانواده چهار نفره در یک روز چه میزان باید برای سفره خود هزینه کند.

اشتراک این خبر در :