صندوق بین‌المللی پول روز سه شنبه پیش‌بینی کرد که جهان در سال جاری میلادی به دنبال کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» و اجرای طرح‌های محرک اقتصادی در کشورهای مختلف بیشترین رشد اقتصادی طی سه دهه اخیر را تجربه خواهد کرد.

این نهاد در گزارش خود پیش بینی‌اش از میزان رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را که در ماه ژانویه ۵.۵ درصد بود به ۶ درصد افزایش داده است. این رقم بیشترین میزان رشد اقتصادی از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۸۰ است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، مستقر در واشنگتن، همچنین پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴.۴ درصد خواهد رسید. این در حالی است که این نهاد در ماه ژانویه رشد ۴.۲ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده بود.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بر این باور هستند که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا ۳.۳ درصد کوچک شد. این رقم به این معنا است که جهان طی سال گذشته بدترین بحران رکود اقتصادی را از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول تجربه کرد. پیش از این احتمال داده می‌شد که اقتصاد جهان طی سال ۲۰۲۰ به جای ۳.۳ درصد، ۳.۵ درصد کوچک شده است.

به گفته اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بحران اقتصادی سال گذشته در صورت عدم اختصاص کمک‌های گسترده اقتصادی به شرکت‌ها و مصرف کنندگان می‌توانست «سه برابر» بدتر از آنچه روی داد باشد.

اشتراک این خبر در :