همان‌طور که در ماه‌های اخیر با بالا رفتن نرخ ارز شاهد افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم، این روزها با نزولی شدن نرخ ارز قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفته است؛ به طوری که فعالان بازار خودرو خبر از افت هشت تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها در سه روز گذشته می‌دهند.


این کاهش محسوس قیمت در هر سه رده خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی قابل مشاهده است. با این حال بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت نشان‌دهنده آن است که همچون روزها و هفته‌های اخیر خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود و شاهد مراجعه مشتریان برای خرید خودرو با وجود نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شب عید نیستیم.


سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، در این زمینه به ایرنا می‌گوید: «تا ثبات ارزی بر بازار حاکم نشود خرید و فروش راه نمی‌افتد و بازار رونق نمی‌گیرد.»


وی تصریح کرد: «در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم وقتی دلار تا کانال ۶۰هزار تومان افزایش یافت در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شد و مردم به انتظار کاهش نرخ ارز از خرید و فروش دست کشیده بودند. این روزها هم که دلار تا کانال ۴۲هزار تومان کاهش یافته و به نظر می‌رسد این افت ادامه‌دار باشد، هیچ مراجعه‌ای به بازار انجام نمی‌شود و به‌اصطلاح همه منتظر مانده‌اند تا ببینند نتیجه چه خواهد شد.»


این مقام صنفی از کاهش ۱۹۰میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۷i، کاهش ۵۵میلیون تومانی قیمت پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲، افت ۳۵ میلیون تومانی قیمت تیبا و کاهش ۵۰ میلیون تومانی قیمت کوییک آر در روزهای اخیر در بازار خبر داد و تصریح کرد: «این کاهش در همه انواع خودروها به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد همچنان تداوم داشته باشد.»


بررسی‌ها از بازار خودروهای مونتاژی و خارجی نیز افت شدید ۱۰ تا ۲۰درصدی را در سه تا چهار روز گذشته نشان می‌دهند.


به گفته فعالان این بازار دلار هم‌اکنون در کانال ۴۲هزار تومان قرار دارد و چنانچه به کانال ۳۰هزار تومانی سقوط کند افت قیمت بسیار چشمگیری در انتظار خودروهای خارجی خواهد بود. اکنون در این بازار همه فروشنده شده‌اند و خبری از خریداران نیست و خودروهایی که به اصطلاح «بدبازار» هستند افت بسیار بیشتری را تجربه کرده‌اند.

اشتراک این خبر در :