بورس امروز با وجود خبرهای مثبتی که در مباحث سیاسی کشور منتشر شد، نتوانست عملکرد مناسبی از خود به جا بگذارد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در شروع هفته جاری معاملات نسبتا پرعرضه‌ای را تجربه کرد و نماگرهای تالار شیشه‌ای به صورت یکدست رنگ سرخ به خود گرفتند. با این حال اما شرایط برای تمامی صنایع یکسان نبود و برخی از گروه‌ها توانستند با وجود قدرتی که فروشندگان در بازار امروز داشتند، روز بهتری را پشت سر بگذارند. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت با یک کاهش ۱.۴۸ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۳۱۱ میلیون واحدی بازگشت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی را سپری کرد و شاهد کاهش ۱.۵۲ درصدی این نماگر به عنوان نماینده گروه‌ها و سهام کوچک بودیم. ارزش معاملات خرد سهام نیز همچون روزهای دیگر نتوانست با تغییر چشمگیری همراه شود و عدد ۱۱۲۷۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند که این موضوعات در کنار خروج پول ۱۳۳۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی، روز نه چندان جالبی را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد.

همانطور که در گزارش پیش بینی روز گذشته نیز اشاره شده بود، انتظار می‌رفت که بورس امروز معاملاتی بدین شکل را تجربه کند و فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریداران داشته باشند. ایجاد برخی شرایط در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور موجب شده است که صنایع مسیرهای متفاوتی را طی کنند اما همچنان شاهد احتیاط در روند معاملاتی بورس تهران باشیم تا اینکه طی روزهای آینده قطعیت بیشتری در برخی ابهامات و پیش بینی‌ها ایجاد شود. در ادامه با بررسی برخی موارد تاثیرگذار بر روند بورس تهران و همچنین نگاهی به روندهای روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاه برجامی همراه با احتیاط

روز چهارشنبه اما برای ارز بازار آزاد نیز رو خاصی بود. در حالی که نرخ دلار در هفته گذشته نوسان چندانی نداشت و در میانه کانال ۵۲ هزار تومانی نوسان می‌کرد، انتشار یک خبر توانست در عرض تنها یک ساعت نرخ دلار فردوسی را بیش از ۶۰۰ تومان کاهش دهد. گفته شده است که سلطان (پادشاه) عمان قرار است روز یکشنبه هفته آینده به تهران سفر کند و هدف این سفر نیز تسهیل روابط ایران با مصر خواهد بود. با این حال اما از آنجا که عمان همواره طی مذاکرات اخیر به عنوان واسطی بین ایران و آمریکا برای انتقال پیام‌ها نقش بازی کرده و قبل‌تر نیز خبر آمده بود که پادشاه این کشور حامل خبر مهمی از سمت کشور آمریکاست، دلار بازار آزاد با نگاه مثبتی به این اتفاق واکنش نشان داد و با کاهش قیمت همراه شد. در کنار این موضوع روز پنجشنبه نیز شاهد تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک و به واسطه کشور عمان بودیم که خود سیگنال مثبتی قلمداد می‌شود.

معاملات امروز بورس تهران به واسطه خبر سفر پادشاه عمان به تهران، با اقبال بهتری برای گروه‌های برجامی همچون خودرویی، بانکی، حمل و نقل و بسیاری از گروه‌های ریالی همراه بود و انتظار می‌رود که این موضوع تا مشخص شدن هدف اصلی سفر ادامه داشته باشد. با این حال اما فعلا ردپای احتیاط تا نتیجه نهایی کاملا مشهود است و بدیهی است که فعلا قدرت بسیار بالایی را در این زمینه شاهد نباشیم.

از اوج تا قعر با تلاطم سیاستگذاری

اواخر روز سه‌شنبه که انتشار نامه‌ای از سمت قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و امید تازه‌ای در دل بورسی‌ها ایجاد کرد. طبق این نامه، رئیس مجلس عنوان کرده بود که سیاست‌های ارزی کشور براساس شیوه «شناور مدیریت شده» است و اقدام بانک مرکزی برای تعیین یک ارز ثابت برای صنایع (دلار ۲۸۵۰۰ تومانی) غیرقانونی است. این نامه باعث شد تا امیدها به خداحافظی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به شدت افزایش یابد و بورس تهران نیز بتواند به واسطه نزدیک شدن نرخ تسعیر ارز صنایع و شرکت‌ها به نرخ بازار آزاد، بهانه مناسبی برای از سرگیری افزایش‌های قدرتمند خود را از سر بگیرد.

با این حال اما این امید مدت زیادی ادامه نداشت و روز چهارشنبه  سخنگوی دولت با قاطعیت اعلام کرد که بانک مرکزی طبق چارچوب صلاحیت قانونی این امر را پیش می‌برد. وی افزود که تغییری در نرخ تسعیر ارز انجام نخواهد شد و مبنا همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. این عدم هماهنگی در بخش‌های مختلف سیاستگذاری کشور تاکنون بارها منجر به نوسانات شدید در بازار سرمایه شده و امروز نیز گروه‌هایی از جمله پالایشی و پتروشیمی که روز چهارشنبه بهتری عملکرد را بین صنایع داشتند، در معاملات بورس امروز با عرضه‌های سنگینی همراه بودند.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن طی معاملات روز جاری نگاهی بیاندازیم، همانطور که در تصویر پیداست، این نماگرها از ابتدا با برتری عرضه‌ها نسبت به تقاضا کار خود را آغاز کردند و این مسیر تا انتهای بازار نیز ادامه داشته است تا نشانی از بهبود معاملات در بورس امروز قابل رصد نباشد.

اشتراک این خبر در :