حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز ملی پرستار و روز ولادت حضرت زینب (س)، را به پرستاران فداکار و شریف سرزمین‌مان و حامیان سلامت مردم ایران در این روزهای تاریک کرونا تبریک می‌گوید.

🔹حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به مناسبت روز پرستار بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش محمد شهبازی خبرنگار نسیم ایران ، در این بیانیه آمده است:

🔹 در این ایام سخت و نفس گیر ناشی از شیوع ویروس کرونا، ضروری است برنامه‌ها و اقداماتی فراتر از گرامی‌داشت و ارسال تبريک از سوی متولیان و دست‌اندرکاران این حوزه در دستور کار قرار گیرد. دلایل این ضرورت عبارتند از:

🔺جان باختن دهها تن از پرستاران کادر درمان فعال در بخش کرونا
🔺ابتلای بیش از ۶۰ هزار پرستار
🔺قرنطینه، بستری و یا منفک از خدمت شدن بیش از شش هزار پرستار از میان حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول بر بالین بیماران
🔺 فرسودگی روحی و جسمی و البته کاهش میزان رضایت‌مندی
🔺سرمایه‌های انسانی به دلیل اجرایی نشدن سیاست‌های حمایتی و تشویقی

🔹در حال حاضر بیمارستان‌ها با کمبود شدید پرستار روبرو هستند. استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت حدود ۰.۹ است و فاصله زیادی با استاندارد تعریف شده برای ایران، یعنی ۲.۵ نفر نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت دارد و تفاوت بزرگتری با کف استانداردهای جهانی، یعنی ۳ تا ۳.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت دارد.

🔹از سوی دیگر عدم پرداخت معوقات، کسر کارانه و عدم پرداخت اضافه‌کار پرستارانِ مبتلا به کرونا در برخی از بیمارستان‌ها به بهانه کاهش درآمد بیمارستان‌ها، و همچنین کمبود کمی و کیفی امکانات محافظتی و ایمنی موثر در بیمارستان‌ها، تنها بخشی از عدم توجه و بی‌مسئولیتی نسبت به پرستاران است.

🔹پرستاران، علاوه بر تمامي فشارهای كاری كه به دليل شرايط خاص کرونایی متحمل شده‌اند، حالا زیر فشار فرآیندهایي مانند ارزان‌سازی، موقتی‌سازی و مقررات‌زدایی از روابط کار، تبديل به نیروی کار بی‌پناهی شده‌اند که با هرگونه تبعیض در محیط کارشان به واسطه امرار معاش، مدارا می‌کنند.

🔹 اجرای قراردادهای ٨٩ روزه، عدم اجرايی‌شدن «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» و «قانون ارتقا بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت» و اجرای ناقص قانون «قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای پرستاران» و … را می‌توان به عنوان مصداق بارز اين فرآيندها نام برد.

🔹حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن قدردانی و ارج نهادن به از خودگذشتگی‌ها و فداکاری پرستاران عزیز کشورمان، به دور از هر قداست‌پروری -که این روزها از سوی برخی متولیان امور تبدیل به حربه‌ای شده تا به حقوق کادر درمان به ویژه پرستاران توجه کافی نشود- مطالبات خود را در خصوص لزوم توجه به اجرای قوانین و برنامه‌های حمایتی اعلام می‌دارد:

🔹۱. در خصوص تأمین نیروی انسانی متخصص و همچنین تسریع در روند استخدام نیروهایی که پیش از این به آنها وعده استخدام داده شده بود، اقدامات لازم صورت گیرد.

🔹۲. با توجه به اینکه در طول شیوع همه‌گیری کرونا، نرخ مرگ‌ و میر کادر درمان کشورمان از میانگین جهانی بالاتر بوده است، بررسی علل میزان بالای ابتلا و جان باختن کادر درمان به ویژه پرستاران، و ارائه راه‌حل مناسب از طریق یک کمیته مستقل تحقیق و تفحص ضروری به نظر می‌رسد.

🔹۳. اجرای «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» و «قانون ارتقا بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت» و اجرای کامل « قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای پرستاران»، و اعمال امتیازات سختی کار متناسب با بخش‌های کرونایی.

🔹۴. پیش‌بینی سیاست‌های حمایتی ویژه پرستاران با هدف ارتقا سطح رضایت‌مندی آنان، از جمله تسریع در پرداخت معوقات و عدم کاهش میزان کارانه و اضافه کار پرستاران مبتلا به کرونا در طول دوره درمان.

🔹۵. پیش‌بینی و ارائه خدمات ویژه و رایگان جهت تشخیص، قرنطینه و درمان کادر درمان درگیر بیماری کویید ۱۹ و خانواده‌های ایشان.

🔹حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن تبریک مجدد روز پرستار، امیدوار است این روز، فرصتی مضاعف برای پاسخگویی سریع و انجام اقدامات عملی در رابطه با مطالبات این صنف شریف باشد.

اشتراک این خبر در :