اقتصاددانان صهیونیست معتقدند به دنبال اظهارات امروز رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و مبهم بودن تعیین وضعیت نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این رژیم، ارزش شکل به پایین ترین حد خود در ۳ سال اخیر رسید.

به گزارش مشرق، در پی اظهارات امروز هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل و در سایه سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این رژیم برای مبارزه با تورم، ارزش شکل در برابر دلار به پایین ترین سطح خود در سه سال اخیر رسید.

روزنامه اقتصادی کالکالیست رژیم صهیونیستی توضیح داد که ارزش شکل به طور کلی در برابر ارزهای اصلی (دلار، یورو و پوند استرلینگ) کاهش یافته است، در حالی که ارزش دلار در برابر یورو و پوند استرلینگ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، دلار امروز سه شنبه بالاترین سطح خود را در برابر شکل از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ ثبت کرده و ارزش یک دلار به ۳.۷۰ شکل رسید، در حالی که ارزش یورو به ۳.۹۸ شکل و ارزش پوند استرلینگ به ۴.۵۸ شکل رسید.

رونان مناخیم، یک اقتصاددان صهیونیست کاهش ارزش شکل را به عوامل متعددی نسبت داده که مهمترین آنها اظهارات امروز هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در جریان شرکت در کنفرانس هرتزلیا در مورد ایران بوده است.

مناخیم همچنین دلیل این امر را ابهام در مورد گام بعدی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در خصوص نرخ بهره دانست. دیروز دوشنبه بانک مرکزی این رژیم اعلام کرد برای دهمین بار در تقریبا یک سال گذشته نرخ بهره را افزایش می دهد که در نتیجه آن این نرخ به سطح ۴.۷۵ درصد که بالاترین سطح در ۱۶ سال گذشته است، رسید.

نگرانی تل‌آویو از ایران ارزش "شکل" را به پایین‌ترین حد خود رساند

این کارشناس اقتصادی بر این باور است که اظهارات امیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تصویر روشنی از راهبردی که این بانک در نظر دارد در آینده دنبال کند و سیاست مربوط به نرخ بهره و اینکه آیا به افزایش آن برای کاهش تورم ادامه خواهد داد یا خیر، ارائه نمی‌دهد.

سوالی که در میان اقتصاددانان رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود این است که گام بعدی بانک فدرال آمریکا (فدرال رزرو آمریکا) چیست و به گفته مناخیم، زمانی که اظهارات مقامات ارشد فدرال رزرو به احتمال ادامه افزایش نرخ بهره در ایالات متحده اشاره می کند، دلار در برابر یورو تقویت می‌شود.

این اقتصاددان صهیونیست با بیان اینکه در ایالات متحده انتظار می‌رود که نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالاتر بماند، توضیح داد کاهش ارزش شکل هم متاثر از عوامل داخلی و هم افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی (ین و یورو) است.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه، ۲۳می) در کنفرانس هرتزلیا ضمن اذعان به پیشرفت ایران در حوزه غنی‌سازی اورانیوم در مقایسه با گذشته، مدعی شد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و من می‌گویم که تحولات منفی کنونی، می‌تواند منجر به اقدام شود.

وی در ادامه، نگرانی‌های تل‌آویو از درگیرشدن با حزب‌الله لبنان را نشان داده و با اشاره به سخنان «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل این جنبش گفت که نصرالله به گونه‌ای ما را به چالش می‌کشد، که فکر می‌کند منجر به جنگ همه‌جانبه نخواهد شد.

رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در بخش پایانی صحبت‌هایش به درگیری‌های داخلی بین صهیونیست‌ها و تاثیر اختلافات تل‌آویو بر سیاست‌های خارجی اعتراف کرده و گفت: جنگ در شمال اگر اتفاق بیفتد، کار در جبهه داخلی برای ما سخت خواهد شد.

منبع: فارس

اشتراک این خبر در :