محسن کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: ظرفیت پایاپای اتحادیه آسیا یکی از ظرفیت‌های است که مورد غفلت واقع شده و بیش از پنج دهه در اختیار بانک مرکزی بوده از دهه هفتاد میلادی این ظرفیت بین المللی در سازمان ملل ایجاد شد و در اختیار بانک مرکزی ایران و ۸ کشور دیگر قرار گرفت.

وی افزود: در تمام دهه‌های گذشته مخصوصاً یک و نیم دهه قبل این اتحادیه در حد انتظار عمل نکرده است. در یک و نیم دهه قبل که درگیر تحریم بودیم انتظار داشتیم این اتحادیه بتواند در راستای دلار زدایی و تحلیل ناپذیری فعال باشد که برعکس آن غیر فعال بود.

 معاون بین الملل بانک مرکزی با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته در راستای سند تحول مردمی این اتحادیه را فعال و برای آن دبیرکل جدید منصوب کردیم، گفت: دو عضو جدید به اتحادیه دعوت شدند و شهر تهران میزبان این اتحادیه در بهار امسال است؛ بنابراین پایتخت میزبان بانک‌ های مرکزی‌ عضو این اتحادیه خواهد بود.

 وی افزود: از بانک مرکزی‌های کشور‌های درجه یک به عنوان ناظر دعوت خواهیم کرد و از آن‌ها درخواست می‌کنیم که به عضویت این اتحادیه در بیایند.

کریمی با بیان اینکه هدف تاسیس این اتحادیه کاهش وابستگی به ذخایر ارزی و دلار است، گفت: در زمانی که اتحادیه تاسیس شد بحران‌های موجود در دنیا نگذاشت که این نهاد شکوفا شود. در این اتحادیه کشور‌های مهمی مانند هند و پاکستان هستند و ما به دنبال افزایش عضویت از سایر بلوک‌ها و افزایش چند جانبه‌گرایی هستیم.

وی افزود: در عرصه توسعه روابط بانکی بین المللی در سال گذشته اقدامات خوبی را انجام دادیم و امیدوارم در سال جاری به ثمر بشیند و در فصل بهار یک رویداد بین المللی مهم در تهران خواهیم داشت.

اشتراک این خبر در :