مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: متوسط سرانه مصرف آب در کشور طبق جدیدترین پایش انجام شده و گزارش تهیه شده، به ۱۵۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز رسیده که اگرچه کاهش داشته اما هنوز برای کشوری خشک و نیمه خشک مثل ایران بالاست.

مردم فکر نکنند بارشهای خوب نیاز به صرفه جویی را کاهش داده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در افتتاحیه نشست آب شرب شهری و روستایی در همایش ملی سازگاری با کم آبی اظهار داشت:

یکی از ویژگی‌های تابستان امسال نسبت به تابستان سال‌های قبل این است که بعد از یک بهار و زمستان پربارش به تابستان رسیدیم و فضای عمومی جامعه این را نمی‌پذیرد که در بخش‌هایی از کشور کم آب باشیم.

جانباز با بیان اینکه ممکن است بخشی از مردم این تصور را داشته باشند که به‌دلیل بارش‌های خوب سال آبی جاری نیاز به مدیریت مصرف کاهش یافته، گفت: باید در مدیریت مصرف، سامانه‌های توزیع، مدیریت تأمین و مدیریت منابع آب به‌گونه‌ای عمل کنیم که تابستان را به خوبی و بدون مشکل سپری کنیم.

وی ادامه داد: ضروری است تا با اطلاع رسانی شفاف به مردم، ضرورت مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب شرب را یادآوری و تأکید کنیم و این اطلاع رسانی شفاف و به‌موقع است که موجب اعتمادسازی عمومی در جامعه می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه صنعت آب و فاضلاب می‌تواند از چتر بزرگ سازگاری با کم آبی در جهت اصلاح امور بهره بگیرد،

گفت: با تدبیر وزیر نیرو و حمایت دولت، طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در سراسر کشور در حال اجرا و تکمیل است، اما در زمینه آب شرب، بهتر است به جای آنکه با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون، به انتقال آب از نقاط پرآب‌تر اقدام کنیم و با هر قیمتی آب جدید را به دست مصرف کنندگان برسانیم، به ضرورت مدیریت مصرف در بخش آب بیشتر توجه کنیم و اقداماتی را در راستای سازگاری با کم آبی در بخش مدیریت بهینه مصرف انجام دهیم.

وی افزود: چالش‌های ما در سال‌های اخیر فزاینده‌تر شده و در سال‌های آینده نیز نسبت به وضعیت کنونی با توجه به رشد مصرف، افزایش جمعیت، کاهش کیفیت منابع آب و … چالش‌ها افزون‌تر می‌شود که باید از هم اکنون روی مدیریت تأمین و همچنین مدیریت مصرف کار شود.

جانباز اظهار کرد: متوسط سرانه مصرف آب در کشور طبق جدیدترین پایش انجام شده و گزارش تهیه شده، به ۱۵۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز رسیده که اگرچه کاهش داشته اما هنوز برای کشوری خشک و نیمه خشک مثل ایران بالاست.

وی افزود: متوسط سرانه ۱۵۵ لیتری برای کشوری خشک و نیمه‌خشکی مثل ایران سرانه بالایی است و می‌توان با بهینه کردن مصارف، آن را بدون اینکه به کیفیت زندگی مردم خدشه‌ای وارد شود، کاهش داد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به بازچرخانی آب به‌عنوان یک موضوع مهم در صنعت آب و فاضلاب کشور اشاره کرد و گفت:

طرح‌های متعددی در خصوص بازچرخانی آب به‌خصوص در بخش صنعت در نقاط مختلف کشور داریم، اما بازهم ظرفیت اجرای این کار در کشور بسیار زیادتر از آنچه تاکنون اجرا شده، بوده و باید روی این موضوع مهم بیش از پیش متمرکز شویم و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه بهره بگیریم.

اشتراک این خبر در :