با استفاده از نظر دکتر پویا ناظران
 وزیر نفت عربستان میگوید: دیروز خروجی بقیق به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد ه است. اومیگوید آنها دو هفته دیگر به ظرفیت کامل، یعنی ۴/۹ میلیون بشکه می‌رسند. در حال حاضر هم، عربستان تمام تعهدات نفتی‌ اش را از محل ذخایرش ایفاء می‌کند. با اعلام این خبر، تقریبا نیمی از افزایش قیمت نفت دیروز از بین رفته است..

اگر بازگشت تولید چند ماه طول می‌کشید، قیمت نفت تا ۸۰ دلار می‌رفت. هر ۱۰ دلار افزایش قیمت نفت، به ۰/۱٪ کاهش تولید اقتصاد آمریکا، و ۰/۳٪ کاهش تولید چین منجر میشود..

سناتور رامنی میگوید: درگیری نظامی مستقیم آمریکا با ایران اشتباه بزرگی است. آمریکا به عربستان تسلیحات می‌فروشد تا عربستان خودش از خودش دفاع کند..

سناتور سندرز، در پاسخ به ترامپ که گفته بود  ببینیم نظر پادشاهی عربستان چیست؟ گفته  است که آقای ترامپ شما اجازه کنگره را لازم دارید نه سعودی را.  کنگره به شما اجازه نمی‌دهد به خواست دیکتاتور سعودی، یک جنگ فاجعه بار دیگر در خاورمیانه به راه بندازید..

عمره، اولین نماینده محجبه کنگره، میگوید: ترامپی که سر نقشه هواشناسی دروغ گفته (اشاره به قضیه دو هفته پیش) برای تصمیم در مورد جنگ با ایران قابل اعتماد نیست..

منابع مطلع دولتی آمریکا میگویند دیگر شکی نیست که حمله از خاک ایران بوده است. ادعا میشود که آمریکا تصاویری از سایت شلیک موشک‌ها در اختیار دارد. میگویند موشک‌های کروز از پایگاهی در خوزستان شلیک شده است و بجای حرکت مستقیم از روی خلیج فارس، در ارتفاع پایین وارد آسمان عراق شدند. بعد از عبور از روی کویت، وارد عربستان شدند و از سمت شمال غرب وارد بقیق گریدند..

سناتور جانسون، رییس کمیسیون امنیت ملی کنگره، میگوید گزارش سه صفحه‌ای به او رسیده است  که ۱۰۰٪ مطمئنش کرده که حمله کار ایران بوده است. ظاهرا دموکرات‌ها هم دیگر نقش ایران را نفی نمی‌کنند، منتها با جنگ مخالفند..

وزیر خارجه فرانسه میگوید تا این لحظه فرانسه هیچ مدرکی پیدا نکرده که این پهپادها از کجا امده ند، و از داشتن چنین مدرکی توسط دیگران بی‌اطلاع است ..

وزارت دفاع لیستی از حملات مختلف به زیرساختهای نفتی و نظامی ایران جلوی ترامپ گذاشته است. در صدر لیست زیرساختهای نفتی، پالایشگاه آبادان و جزیره خارک بوده. ترامپ همه گزینه‌ها را رد کرده و گفته گزینه‌ای بیاورید که عربستان موشک را بزند و ما فقط اطلاعات در اختیارش بگذاریم..

چون حملات به آمریکا یا کشور عضو ناتو نبوده، آمریکا مبنایی برای درگیری ندارد..

سعودی می‌داند آسیب‌پذیراست، و از درگیری نظامی مستقیم با یران ابا دارد..

انکار ایران، و برگشتن نسبتا سریع ظرفیت پالایشگاهی عربستان، برای عربستان مفری ایجاد می‌کند تا مقابله به مثل نکند.

از انجایی که خواست ایران تنش نیست، بلکه برگشتن آمریکا به برجام است،‌ بعیدبنظر میرسدکه ایران به سمت غنی‌سازی نظامی برود. تا قبل از ان، آمریکا مستقیمبا ایران با درگیر نمی‌شود..

از اونجایی که تحریم‌ها در شدیدترین شکل مقدور اجرایی شده اند، تحریم بیشتر دیگر اثر بازدارندگی ندارد.

محتمل‌ترین اتفاق، حملات سایبری  پنهان به تاسیسات ایران، بجای استفاده از بمب و موشک است . مخارج حملات  را سعودی میدهد، و توسط سیا و موساد عملیاتی میشوند که باید آمادگی لازم را جمهوری اسلامی داشته باشد..

اشتراک این خبر در :