به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اقدامات اساسی برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۲ شامل برنامه‌های تولید و تأمین برق، برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری در رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز در تابستان است که هر‌کدام بخش‌های مختلفی دارد و ۱۴۰ اقدام اساسی ذیل این بخش‌ها آمده است.

یکی از بخش‌های مهم برنامه‌های تولید و تأمین برق کشور، به‌مدار بهره‌برداری وارد شدن نیروگاه‌های جدید است؛ که در این بخش، برنامه‌ریزی شده ۳۰۲۶ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا پیش از شروع تابستان ۱۴۰۲ وارد مدار بهره‌برداری شود.

علاوه بر افزایش ۳۰۲۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در ۱۸ واحد مذکور، افزایش ۱۴۷۸ مگاواتی ظرفیت تولید برق با به‌مدار آمدن واحدهای جدید در بخش نیروگاه‌های اختصاصی صنایع در برنامه قرار دارد.

به‌مدار آوردن ۳ واحد تولید برق که در سنوات اخیر به‌دلایل فنی از مدار خارج شده بودند نیز از برنامه‌های پاسخگویی به نیاز پیک ۱۴۰۲ است؛ قرار است از این محل، ۷۳۰ مگاوات ظرفیت به‌مدار بهره‌برداری آورده شود.

افزایش ۱۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق با رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی نیز در برنامه وزارت نیرو قرار دارد.

ارتقای ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی دز به میزان ۵۱۵ مگاوات، به‌مدار آمدن مولدهای مقیاس کوچک به مجموع ظرفیت ۱۸۸ مگاوات و بهره‌برداری از ۸۵۰ مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر، دیگر برنامه وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت‌ نیروگاهی کشور به‌منظور پوشش تقاضای برق در پیک تابستان ۱۴۰۲ است. در مجموع، افزایش ۷ هزار و ۷۸۷ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور از پایان پیک تابستان ۱۴۰۱ تا شروع پیک تابستان ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.

با وجود تمامی برنامه‌ها در بخش افزایش ظرفیت تولید برق کشور، پیش‌بینی می‌شود میزان ظرفیت عملی تولید در پیک تابستان چیزی در حدود ۶۲ هزار مگاوات باشد. از سوی دیگر، میزان تقاضای مصرف برق در پیک تابستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۳ هزار مگاوات پیش بینی شده، از اینرو ناترازی ۱۱ هزار مگاواتی با وجود تحقق تمامی برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید خواهیم داشت.

اشتراک این خبر در :