ظریف در مصاحبه با لستر هولت، از بخش NBC Nightly News این شبکه گفت: اگر ترامپ تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۷ اعمال کرده و باعث کاهش صادرات نفت کشور و آسیب به اقتصاد آن شده است، بردارد، درب‌ها برای دیپلماسی گشاده است. ظریف همچنین در جریان دیدار از نیویورک برای یک کنفرانس به میزبانی ملل متحد گفت: هنگامی که این تحریم‌ها لغو شود، … فضای مذاکره بسیار باز است.

روز دوشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت، کشورش نمی خواهد با آمریکا بجنگد، اما بیان کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، باید تحریم های شدید اقتصادی را علیه تهران لغو کند تا مسیر مذاکرات باز شود.

ظریف در مصاحبه با لستر هولت، از بخش NBC Nightly News این شبکه گفت: اگر ترامپ تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۷ اعمال کرده و باعث کاهش صادرات نفت کشور و آسیب به اقتصاد آن شده است، بردارد، درب‌ها برای دیپلماسی گشاده است. ظریف همچنین در جریان دیدار از نیویورک برای یک کنفرانس به میزبانی ملل متحد گفت: هنگامی که این تحریم‌ها لغو شود، … فضای مذاکره بسیار باز است.

درهای دیپلماسی گشاده است، اگر تحریم‌ها برداشته شود / از بازگشت آمریکا به میز چانه زنی استقبال می‌شود / ایالات متحده با آتش بازی میکند
وی گفت، این ایالات متحده بود که دیپلماسی را با خروج خود از توافق هسته ای ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت های جهانی زیر پای گذاشت، نه ایران. این ایالات متحده بود که میز چانه زنی را ترک کرد و از بازگشت آنها به میز استقبال می شود.

ظریف همچنین گفته که ایران هیچ علاقه ای به داشتن زرادخانه هسته ای ندارد؛ هرچند می توانست در صورت نیاز، بمب هسته ای بسازد: اگر می خواستیم بمب هسته ای بسازیم، مدتها قبل آن را می ساختیم.

پس از آنکه ایران در ماه گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده را ساقط کرد، دولت آمریکا چند ساعت بعد از این واقعه طرح یک حمله تلافی جویانه را برنامه ریزی کرد که گفته می شود، ترامپ دستور لغو آن را صادر کرد و گفت، او نگران تلفات بالقوه این حمله است. حال آنکه ایران گفت هواپیمای بدون سرنشین در فضای هوایی ایران بوده است.

ظریف در این مصاحبه همچنین ادامه داد که فکر نمی کند دو کشور در آستانه جنگ بوده باشند. دولت ایران و ترامپ به دنبال نزاع مسلحانه نیستند.

وی افزود: من اعتقاد ندارم که رئیس جمهور ترامپ بخواهد وارد جنگ شود، اما به اعتقاد من افرادی پیرامون او هستند که خواهان ورود به جنگند؛ اما فکر نمی کنم آنها در کار خود موفق شوند،

زیرا در نهایت تصورم بر این است که احتیاط و حزم حاکم خواهد بود. همه می دانند که ایران کشوری بزرگ و پر افتخار است و ما به راحتی تن به حمله نظامی نمی دهیم.

همچنین دیدار ظریف از نیویورک در حالی رخ می دهد که وزیران خارجه اروپا در بروکسل برای بحث پیرامون چگونگی مقابله با تنش بین واشنگتن و تهران و نجات توافق هسته ای دیدار داشته اند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته که هنوز زمان برای نجات این توافق وجود دارد، اما وقت به سرعت می گذرد.

این نشست در حالی آغاز شده که آلمان، فرانسه و انگلیس روز یکشنبه در بیانیه مشترکی، بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و ازسرگیری گفت‌وگوها تأکید کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه با شرکت در یک کنفرانس خبری در وین به اظهارنظر درباره برجام پرداخت.

موگرینی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت تحریم‌های ضدایرانی از سوی کشورهای اروپایی گفت: اگر تخطی جدی در برجام اتفاق بیفتد، باید سازوکار رسیدگی فعال شود؛ اما هیچ یک از طرف‌ها خواستار فعال کردن سازوکار حل اختلاف در برجام (موسوم به مکانیسم ماشه) نیستند.

البته مایلیم که ایران کاملاً به برجام متعهد باشد؛ اما آنچه اتفاق افتاده می‌تواند کاملاً قابل بازگشت باشد. وضعیت برجام مناسب نیست، ولی هنوز زنده است.

ظریف گفته، ایران با خویشتن‌داری عمل کرده و قبل از آن که محدودیت های مشخص شده در توافق هسته ای را نقض کند، حدود یک سال صبر کرده است؛ اقدامی که به گفته ظریف تحت شرایط مذکور در توافق، مجاز است.

اما بیان کرده که دولت ترامپ ناگهان و یکباره از توافقی که خود آمریکا مذاکره و امضا کرده، بیرون آمده است.

وی در پایان بیان کرد: فکر می کنم ایالات متحده با آتش بازی می کند.

اشتراک این خبر در :