درحالی گزارش ماهانه اوپک نشانگر افت ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید این کارتل بزرگ نفتی است که نرخ نفت همچنان بی‌اعتنا به این کاهش عرضه در روند نزولی ادامه مسیر می‌دهد.

گسترش‌نیوز: مطابق با جدیدترین گزارش‌های منتشر شده از سوی دبیرخانه اوپک، مجموع تولید ۱۴ عضو این گروه در ماه گذشته میلادی با کاهش ۲۵۰ هزار بشکه در روز به رقم ۲۹ میلیون ۶۰۹ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

در این میان بیشترین کاهش تولید مربوط به عربستان سعودی و با ۱۳۴ هزار بشکه در روز است. گفتنی است این روند کاهشی پُرشتاب عربستان در تولید نفت خام از ابتدای امسال میلادی و با توافق در اوپک آغاز شد.

این کشور تا پیش از اجرای توافق کاهش تولید یعنی در دسامبر سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۰ میلیون و ۷۴۹ هزار بشکه در روز تولید داشته است که این رقم هم اکنون به ۹ میلیون و ۶۹۸ هزار بشکه کاهش یافته است.

عربستان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت است که در ماجرای افت نرخ نفت بیشترین زیان را متحمل شده و کسری بودجه چند ملیارد دلاری این کشور سبب شده تا همچنان بر طبل کاهش تولید بکوبد چراکه بودجه امسال خود را بر نفت ۸۰ دلاری تنظیم کرده است.

پس از عربستان، ایران دومین جایگاه را در کاهش تولید با ۴۷ هزار بشکه در روز دارد. این کاهش دو درصدی تولید ایران نشان دهنده کم شدن شیب روند افت تولید است چراکه در مقایسه با ماه ژوئن که افت ۱۰۷ هزار بشکه‌ای را به ثبت رسانده، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

اما لیبی نیز به دلیل افزایش تنش در میدان الشراره و توقف تولید نفت در این میدان بزرگ، در رده سوم بیشترین کاهش تولید است. این کشور نیز هم اکنون بالغ بر یک میلیون و ۷۸ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که تفاوت چندانی را با مدت مشابه سال گذشته نشان نمی‌دهد.

از سوی دیگر اما عراق همچنان پیشتاز افزایش تولید نفت با رشد ۲۲ هزار بشکه در روز است. این کشور روند افزایش تولید خود را از ابتدای ماه می‌آغاز کرده و تاکنون به عدد ۴ میلیون و ۷۵۳ هزار بشکه در روز رسانده است و درحال‌حاضر بالاترین میزان تولید را از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی ثبت کرده است.

در نتیجه این کاهش‌ها اما شاهد ساز مخالف نرخ نفت هستیم که به رغم تلاش‌های عربستان و روسیه، در مسیر نزولی در حرکت است. به نظر می‌رسد تولید ناخواسته نفت در امریکا، هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک را می‌بلعد.

منبع: اقتصاد آنلاین

اشتراک این خبر در :