به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در صد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: چندین سال است که تبعات بحران انرژی، گریبان گیر بخش صنعت و عرصه‌های مولد می‌شود، ضرورت دارد با توجه به پیش‌بینی تکرار این شرایط بحرانی در تابستان امسال، متولیان امر از همین حالا به دنبال تدبیر و اقدام مؤثر باشند.

وی ادامه داد: موضوع تأمین برق واحد‌های صنعتی در ماه‌های آتی مطالبه جدی بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی کشور و استان است. تجربه تلخ محدودسازی یا قطع برق صنایع، در بزنگاه کمبود این انرژی، به‌دفعات در سال‌های گذشته تکرار شده و هر بار هم این بخش صنعت بوده که سنگین‌ترین تاوان را برای جبران آن پرداخت کرده است.

رئیس اتاق ایران در ادامه به تحولات انجام شده در حوزه دیپلماسی خارجی کشورمان و برقراری دوباره تعاملات سیاسی با عربستان اشاره کرد و افزود: صرف‌نظر از رویکرد‌هایی که در این تعاملات دنبال می‌شود، برقراری دوباره روابط یک فرصت مناسب را برای بخش گردشگری کشورمان و خاصه شهر مقدس مشهد فراهم می‌کند و رونق حضور گردشگران کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را در پِی خواهد داشت.

وی با اشاره به توجه و استقبالی که گردشگران عرب‌زبان از خدمات توریسم درمان و سلامت دارند، توضیح داد: در سالیان گذشته، بخش گردشگری سلامت به‌واسطه بعضی بی‌برنامگی‌ها، شاهد حضور بعضی افراد دلال و سودجو بوده که خسارت‌هایی را به شهرت و اعتبار مشهد به‌عنوان یکی از کانون‌های این حوزه وارد می‌کردند. حالا که دیپلماسی سیاسی ظرفیتی را برای بخش اقتصاد فراهم کرده، به شایستگی باید از آن بهره گرفته شود. در این راستا و با همکاری استانداری خراسان رضوی و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد و البته مشارکت فعالان این حوزه، می‌توان یک برنامه مؤثر را تدوین و به مرحله اجرا درآورد تا ثمرات این بحث برای استان خراسان رضوی محقق شود.

اعزام هیات اقتصادی به قازان روسیه

شافعی در ادامه با اشاره به آنکه اتاق ایران در نظر دارد تا در راستای توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، یک هیات تجاری را برای حضور در نشست اقتصادی فورم کازان در شهر قازان اعزام کند، توضیح داد: این اعزام در هماهنگی با اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برنامه‌ریزی و از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت سال جاری اجرا می‌شود. از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی که امکان همکاری و حضور در بازار روسیه را دارند، تقاضا داریم تا با توجه به حضور بخش خصوصی عمده کشور‌های اسلامی در این رویداد و فرصت مغتنم جهت تعاملات اقتصادی، مشارکت لازم را در این برنامه داشته باشند.

اشتراک این خبر در :