دنیای اقتصاد – محمد‌فاضل نوربخش : در نظرسنجی پایان سال «دنیای‌اقتصاد»، آینده بازارها در سال۱۴۰۲ بررسی شد. براساس این نظرسنجی، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس در سال آینده در مقایسه دلار، طلا، مسکن و خودرو بیشترین بازدهی را خواهد داشت. به‌علاوه، مهم‌ترین محرک بازار سهام سال آینده، تغییرات نرخ دلار خواهد بود. کارشناسان معتقدند در سال آینده رشد شاخص بین ۳۰ تا ۶۰درصد است. از نگاه کارشناسان بورسی، مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی بازار سهام از سایر بازارها عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و مداخله در ارز نیمایی بوده است. همچنین سهام بزرگ و دلاری در سال آینده بیشترین پتانسیل رشد را دارد. با توجه به ارقام ثبت‌شده روز گذشته، می‌توان گفت که دیروز، بعد از ۶اسفند سال جاری دومین روز برتر بازار سهام از لحاظ ثبت عملکرد و بازدهی شاخص‌ها بوده است. شاخص کل بورس با رشد ۸۵هزار واحدی، پس از ۳۱ماه به سطح یک‌میلیون و ۹۰۷هزار واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز در روز گذشته ۸۴/ ۳درصد مثبت شد و رکورد جدید ۵/ ۵۷۵هزار واحد را ثبت کرد. در این روز، شاخص فرابورس نیز به رقم ۲۳هزار و ۸۹۰واحد رسید.

در جهان امروز عوامل زیادی باعث تحولات فکری و تکوین زمینه‌های متنوع و متفاوت جوامع می‌شوند و در این مسیر، نظر‌سنجی‌ها اگر به روش علمی و با تاکید بر فناوری‌های نوین ارتباطی و رسانه‌ای صورت گیرند کمک بسیاری به نوآوری و توسعه جامعه و در این زمینه جامعه سرمایه‌گذاران خواهند کرد. در نظرسنجی جدیدی برای پایان سال ۱۴۰۱ به طور جزئی به سنجش آینده بازار سهام پرداخته شد. این نظرسنجی که از ۳۳ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه انجام شده از پنج بخش اصلی تشکیل می‌شود. این نظرسنجی، دومین نظرسنجی «دنیای اقتصاد» طی یک ماه اخیر است که به منظور ارائه چشم‌اندازی از آینده بازار سهام (سال ۱۴۰۲) و همچنین بررسی وقایع و اتفاقاتی که به صورت مفصل در گزارش ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ با عنوان دومین سال جاماندگی بورس از بازارها منتشر شد، ارائه شده است. بخش اول این نظرسنجی پایان سال به بررسی این موضوع می‌پردازد که در سال آینده کدام یک از بازارها از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار هستند. بخش دیگری که برای کارشناسان بازار سرمایه و در نهایت از تصمیمات و استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است، محرک‌های تغییر روند یا تشدید روند بورس اوراق بهادار تهران در سال جدید است.

علاوه بر این نیز خبرگان بازار با توجه به رفتار گذشته‌نگر بورس و همچنین اتفاقات اقتصادی و سیاسی که بازار را تحت‌الشعاع قرار داد، میزان رشد احتمالی بورس را پیش‌بینی کردند. در بخش چهارم این نظرسنجی، مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی بورس تهران از سایر بازارها بررسی شد که اعتماد و نگاه سرمایه‌گذاران بورسی نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کند. به این ترتیب در بخش انتهایی نیز پیش‌بینی دیگری مطرح است. این پیش‌بینی حاکی از آن است که در بازار سهام کدام شرکت‌های بورسی با توجه به انتظارات تورمی، تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین نرخ‌هایی که سیاستگذار تعیین می‌کند، تصمیمات پولی و مالی، احیای برجام و توافقات مذاکرات، بهبود روابط بین‌المللی منطقه‌ای و در نهایت صادرات و واردات محصولات تولیدی و نیازمندی شرکت‌های بورسی ایران و همچنین اقدامات و سیاستگذاری‌های سازمان بورس اوراق بهادار تهران که ناظر و سکان‌دار اصلی بازار است در کنار موارد اقتصادی و غیراقتصادی دیگر، توان رشد بیشتری را نسبت به دیگری دارند. با این حال لازم به ذکر است که بر اساس این اطلاعات و شواهد به‌دست‌آمده، با کوچک‌ترین تغییری مانند احیای کامل برجام، افت یا رشد شدید نرخ دلار آزاد، بهبود روابط دیپلماتیک و همچنین بهبود عملکرد مالی شرکت‌های بورسی در کنار متغیرهای دیگر، ممکن است یک یا چند پیش‌بینی مسیر متفاوتی را طی کند.

بنابراین عملیاتی کردن تصمیمات سرمایه‌گذاری بدون تحلیل و سند منطقی و با پیروی از افکار خبرگان و حتی عمومی نمی‌تواند ملاک مناسبی برای سرمایه‌گذرای در بازارهای که از ریسک قابل‌توجهی برخوردار هستند، باشد. لازم به ذکر است که بورس تهران پیرو نتایج نظرسنجی قبلی «دنیای اقتصاد» عمل کرده است. در نظر سنجی قبلی پیش‌بینی شد که بازار سهام تا پایان سال صعودی خواهد بود و همچنین بازدهی آن صفر تا ۳۰درصد قابل دسترس است و همچنین مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار نرخ ارز است. بنابراین می‌توان گفت نظرسنجی فعلی نیز با ضریب احتمال بالایی به واقعیت آینده بازار نزدیک باشد و به وقوع بپیوندد.

اشتراک این خبر در :