امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که از ماه‌ها پیش برای حفظ برجام تلاش می‌کند، در چند روز آینده با روسای جمهوری آمریکا، ایران و روسیه به همین منظور گفتگو خواهد کرد. رئیس جمهوری فرانسه که در هفته‌های اخیر در این باره با همتایان ایرانی و آمریکائی خود مذاکره کرده و دو بار مشاور دیپلماتیک خود را برای آگاهی از دیدگاه‌های ایران به تهران اعزام کرده است، تلاش می‌کند از تشدید بحران میان ایران و آمریکا جلوگیری کند و با کسب امتیازاتی از هر یک از دو طرف، باب گفتگو را به منظور تداوم بخشیدن به برجام بگشاید.

امانول ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ١۵ ژوئیه/ ٢٤ تیرماه، در بلگراد اعلام کرد که در بازگشت از سفر خود به صربستان، به تقاضای حسن روحانی، با او از طریق تلفن گفتگو خواهد کرد. امانوئل ماکرون فردا سه‌شنبه به پاریس باز می‌گردد.

رئیس جمهوری فرانسه در بارۀ تلاش‌های انجام گرفته توسط این کشور برای آرام ساختن تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت «به گمان من پویائی ایجاد شده از سوی ما در هفته‌های اخیر سبب پیشگیری از [رویداد‌های] افراطی و واکنش‌های تند از سوی ایران گردید». بگفتۀ او این تلاش‌ها «گفتمان تازه‌ای در اروپا آفرید و اجازه داد گفتگوئی پایدار با آمریکا [در این باره] برقرار گردد».

امانوئل ماکرون که نخواست دشواری این کار را پنهان سازد، اعلام کرد که او «در شرایط دشوار کنونی، تلاش خود را به عنوان میانجی و مذاکره کننده» دنبال می‌کند و در این راستا پس از گفتگو با حسن روحانی، با روسای جمهوری [ولادیمیر] پوتین و [دونالد] ترامپ از طریق تلفن مذاکره خواهد کرد.

رئیس جمهوری فرانسه که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، تاکید کرد که این اقدامات به منظور «پیشگیری از اوج گرفتن تنش در منطقه و جلوگیری از تضعیف آنچه با برجام بدست آمده» صورت می‌گیرد.

در همین حال، وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، چگونگی تداوم بخشیدن به برجام را در بروکسل مورد بررسی قرار دادند.

فدریکا موگرینی، رئیس روابط خارجی اتحادیۀ اروپا، در حاشیۀ این نشست اعلام کرد که «هیچیک از طرفین توافق اتمی [٢٠١۵ وین] در حال حاضر خواستار توسل به مادۀ به راه انداختن روند بررسی اختلاف» نیست. این ماده در صورتی مورد ارجاع قرار می‌گیرد که یکی از طرفین برجام حل اختلاف نظر در بارۀ به اجرا گذاشتن آن را از راه گفتگوهای عادی و جاری ناممکن تلقی کند.

موضع فدریکا موگرینی نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچیک از طرفین برجام تمایلی به تشدید شکاف و حرکت بسوی آغاز روند «قضائی کردن» اختلافات ندارد و هر یک اقدامات ایران در فرارفتن از تعهدات خود و ناتوانی اروپا از مقابله با مجازات‌های آمریکا را در حالت کنونی از طریق گفتگوها و مشورت‌های عادی قابل رفع و رجوع تلقی می‌کند.

اشتراک این خبر در :