تراکتور در صف گرانی دوباره 

معاون اجرایی رئیس جمهور خبر از تعیین قیمت‌های جدید برای تراکتور داده است این در حالی است که تنها کمی بیش از ۳ ماه از آخرین افزایش رسمی قیمت تراکتور می‌گذرد و در این مدت شرکت ها نیز به افزایش ۲۰ تا حدود ۱۲۰ میلیون تومانی قیمت‌ها به صورت غیر رسمی‌ دست زده اند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ روز گذشته محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد، قیمت جدید تراکتور به زودی تعیین می‌شود. این خبر به معنی افزایش دوباره قیمت این وسیله مهم در کشاورزی است. این در حالی است که، از آخرین افزایش رسمی قیمت تراکتور تنها کمی بیش از ۳ ماه می‌گذرد.

افزایش رسمی قیمت تراکتور در بهمن ماه

در بهمن ماه سال گذشته بود که شرکت تراکتور‌سازی ایران اعلام کرد: قیمت انواع تراکتور را به صورت میانگین ۱۰ درصد افزایش داده است. این افزایش قیمت درحالی بود که، قیمت انواع تراکتور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۸۸ میلیون تومانی تا بیش از ۱ میلیارد تومانی داشت.

ادامه افزایش قیمت به صورت غیر رسمی

طبق بررسی اقتصاد آنلاین، این شرکت به افزایش قیمت رسمی بهمن ماه اکتفا نکرده و از آن تاریخ تا به امروز افزایش را کم و بیش ادامه داده است و از ۲۰ تا حدود ۲۰۰ میلیوتن تومان به قیمت های رسمی تراکتور‌ها اضافه کرده است.

حالا بار دیگر با چراغ سبز دولت قرار بر افزایش بیشتر قیمت تراکتور است که در بین ماشین‌آلات کشاورزی مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود.

افزایش میلیاردی قیمت تراکتور 

گفتنی است، قیمت تراکتور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کرده، به نحوی که قیمت در بین انواع تراکتور پرکاربرد زارعی و باغی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۴۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی داشته است. این افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ به شکل فزاینده‌ای ادامه داشت و انواع تراکتور پرکاربرد زارعی و باغی افزایش قیمت از ۱۸۸ میلیون تومان تا بیش از ۱ میلیارد تومانی را تجربه کرد. از انتهای سال ۱۴۰۱ تا امروز نیز افزایش قیمت ها تا ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

به گفته کارشناسان، هر چند افزایش نجومی قیمت تراکتور با توجه به افزایش قابل توجه نرخ مواد اولیه تولید منطقی است، اما با هر بار افزایش قیمت تراکتور، خرید این وسیله مهم در تولید بخش کشاورزی بیش از گذشته دور از دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد. همچنین، گرانی تراکتور، افزایش قیمت سایر ادوات کشاورزی مانند انواع دنباله بند‌ها را به دنبال دارد.

در این شرایط گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است، در حالی که گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی با توجه به شتاب تغییرات اقلیم و تشدید کم آبی کشور از ضروریات اصلی است.

اشتراک این خبر در :