قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به آسیب‌شناسی حرکت اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: فرصت طلبی ها، قدرت طلبی ها، سهم خواهی ها و کناره گیری ها از پیگیری به هنگام و اثربخش مطالبات ملت ازعوامل ایجاد فاصله میان احزاب اصلاح طلب و پایگاه اجتماعی انها است.

ششمین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درحالی در هجدهمین روز از دیماه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت آنلاین برگزار شد که اپیدمی کرونا بر گردهمایی یکی از بزرگترین احزاب اصلاح‌طلب کشور سایه افکنده بود.
این کنگره در حال و هوایی متفاوت و در غیاب علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب برگزار شد که این روزها، روند درمانی خود را در بیمارستان سپری می‌کند. این کنگره با حضور آذرمنصوری، قائم مقام دبیرکل، محسن میردامادی، حسین کاشفی، مرتضی مبلغ و سایر چهره‌های ارشد حزب در محل دفتر مرکزی حزب افتتاح و جزئیات برنامه‌ها از طریق اینستاگرام حزب به صورت زنده پخش شد.
در آئین افتتاحیه این کنگره، حسین کاشفی، رئیس هیئت رئیسه موقت حزب، ضمن یادآوری سالگرد شهادت سردار سلیمانی، اقدام تروریستی علیه وی را محکوم کرد. کاشفی همچنین در ادامه نیز، یاد و خاطره مسافران هواپیمای اوکراینی که توسط پدافند هوایی سپاه، مورد اصابت موشک قرار گرفته بودند را گرامی داشت.
پیام سیدمحمد خاتمی به ششمین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت
در ادامه این نشست، رئیس هیئت رئیسه موقت کنگره پیام سیدمحمدخاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات را به ششمین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی قرائت کرد.
در بخش‌هایی از این پیام آمده؛
“به روان پاک سردار سرافراز اسلام و ایران شهید بزرگوار سلیمانی درود می‌فرستیم و از خداوند منان شفای عاجل و سلامتی کامل برادر متعهد و گرانقدر جناب آقای دکتر علی شکوری‌راد دبیرکل محترم حزب اتحاد ملت ایران اسلامی را خواستارم.
در هنگامه تلخ و نگران کننده‌ای که احزاب و تشکل‌های مدنی نه تنها مورد کم التفاتی‌اند، بلکه بامحدودیت‌ها و موانعی برای فعالیت مناسب و شایسته مواجه‌اند و در زمانی که شاهد افزایش بی‌اعتمادی و کاهش امیدِ بخش مهمی از جامعه نسبت به آینده هستیم و فشارهای ظالمانه و تهدیدهای خارجی و نیز مشکلات ناشی از فراگیری بیماری زمین‌گیر کننده کرونا مزید بر علت شده است، برگزاری همایش سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، امیدوار کننده و نشانه‌ی درک درست مسؤولیت و تلاش برای گذر از وضع نامطلوب به وضعیت مطلوب است؛ امری که خوشبختانه کم و بیش در همه جریان‌های اصلاح‌طلب می‌توان مشاهده کرد.
زندگی از هر جهت بر مردم شریف، سخت شده است و جستن راه‌های مناسب که زندگی سیاسی اقتصادی، علمی و فعالیت‌های مدنی را در عین پای‌بندی به هدف‌های بلند انقلاب و نیز خواست‌های تارخی مردم بهتر و مطلوب‌تر کند وظیفه مهم همگان، بخصوص احزاب و جریان‌هایی است که باید صدای ملت و نیز راهنمای آنان به راه درست باشند.”
سخنرانی قائم مقام دبیرکل حزب با محوریت سخنی با اصلاح‌طلبان
در بخش دیگری از این نشست، آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب در سخنانی، ضمن تقدیر از تلاش‌های شکوری‌راد، دبیرکل و اشاره به بحث درمان بیماری وی، اظهار داشت: او مدام در اندیشه ایران، اصلاحات و حزب بوده است و برای همه ما حتی از بیمارستان راه می‌نماید و راه می‌گشاید. ما هم پایبند و پی‌گیر دغدغه‌های اوییم و خود را موظف به تلاش مستمر در راه کاستن از نگرانی‌های ملت و دلسوزان میهن دانسته و می‌دانیم.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات و معضلات پیش روی کشور در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و جامعه‌شناسی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های حزب اتحاد ملت در این خصوص پرداخته و یادآور شد: ما نگران جمهوریت نظام برآمده از انقلاب اسلامی ۵۷ و تقویت شده در اصلاحات سال ۷۶ هستیم. سلب اختیار عملی از نهادهای انتخابی در دهه‌های اخیر و جلوگیری از شکل‌گیری و اثربخشی رأی مردم در انتخابات دولت و مجلس اکنون رویه غالب در اداره کشور شده است.
وی افزود: ما نگران ویژه‌گزینی به جای شایسته‌گزینی به شیوه‌های مختلف و تحت عنوان نظارت استصوابی هستیم. شیوه ای که ناکارآمدی آشکار خود را در اداره کشور و افزایش تبعیض و فساد و نارضایتی همه جانبه نشان داده است. ما نگران تداوم تقویت رویکردهای امنیتی و نیز دخالت نهادهای امنیتی و قدرت نظامی در سیاست، فرهنگ، اقتصاد، امور قضایی و نیز در انتخابات هستیم.
قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از اظهارات خود به سخنی با اصلا‌ح‌طلبان پرداخته و عنوان داشت: اصلاح طلبی دوم خردادی رو به گذشته داشت و امروز تحول گفتمانی اصلاح طلبان باید رو به آینده داشته باشد. این بدان معنا نیست که آرمان های اصیل انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت، حق حاکمیت ملی، عدالتخواهی و توسعه و پیشرفت از فهرست آرمان‌ها و مطالبات ملت ایران کنار گذاشته شده است. طبیعی است که ماحصل کارنامه چهل و دو ساله انقلاب و گذار نسلی و عصری و تحولات بشری و علمی همه و همه دست به دست هم داده تا فهم جامعه را از آن مفاهیم آرمانی متحول کند و اصلاح طلبان ناگزیرند که فهمی نوین و رو به آینده از آرمان های بلند انقلاب اسلامی را که پوشش دهنده خواست و مطالبه ملت بزرگ ایران است چارچوب بندی و ارائه نمایند. توقف و سکون در گفتمان گذشته سرنوشتی جز عبور ملت از آن نخواهد داشت.
وی افزود: به همه کنشگران اصلاح طلب و در مرتبت نخست خویشتن خویش یادآور می شویم که بی آنکه دچار تعصب و جزم و جمود و خودشیفتگی شویم باید فهم و درکمان را نسبت به «گفتمان اصلاحات» روزآمد کنیم.
منصوری تصریح کرد: ما اصلاح طلبان اگر بخواهیم همچنان مورد اعتماد و وثوق ملت باشیم و پرچم تحول خواهی را به نیابت از اکثریت ملت در دست داشته باشیم ناگزیریم که صادقانه و صریح، مسیر طی شده مان را بی پرده و در معرض و دید ملت به تازیانه نقد بسپاریم و نسبت به خطا های و قصورها و تقصیرات، مسئولیت پذیرانه پاسخگو باشیم. بپذیریم که تشخیص های نادرست، عملکردهای نابهنگام، تندروی ها و کندروی ها، فاصله افتادن میان ما و پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را سبب شده است.
قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در پایان نیز به آسیب‌شناسی حرکت اصلاح‌طلبان اشاره داشته و خاطرنشان کرد: فرصت طلبی ها، قدرت طلبی ها، سهم خواهی ها و کناره گیری ها از پیگیری به هنگام و اثربخش مطالبات ملت، اصلاح طلبان را کمابیش دچار چنین عارضه ای کرده است.
با این همه، برگزاری کنگره از سوی حزب اتحاد ملت به صورت آنلاین، نخستین تجربه از این مدل بود که امید آن می‌رود تا با از میان رفتن اپیدمی کووید۱۹ در کشور، این نشست، آخرین کنگره غیرحضور احزاب بوده و در وهله‌های آتی دوباره شاهد گردهمایی و کنشگری فعال‌تر تحزب در ایران باشیم.

تهیه و تنظیم خبر محمد شهبازی نسیم ایران

اشتراک این خبر در :