به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تا پیش از این مدت رفع تعهد ارزی در کشور ۹ ماه تعیین شده بود که این مسئله سبب بروز مشکلاتی در حوزه تجارت خارجی کشور می‌شد. با توجه به طولانی بودن این بازه زمانی، برخی واردکنندگان تا حد ممکن واردات خود را به تأخیر می‌انداختند تا حداکثر استفاده را از نوسانات نرخ ارز انجام دهند،
به این ترتیب و با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت نرخ نیما و بازار آزاد شاهد سودهای کلانی بودیم که از این طریق به واردکننده می‌رسید. با توجه به سوءاستفاده‌هایی که از بازه زمانی تعیین‌شده انجام می‌شد، کمیته ارزی این بازه زمانی را به ۴۵ روز کاهش داد، با وجود این، به‌نظر نمی‌رسد که این بازه رفع تعهد ۴۵روزه اجرا شده باشد که خود جای ابهام و سؤال دارد.

اما بحث دریافت ارز برای واردات که اخیراً چالش‌زا شده است پیش از مرحله دریافت و سپس رفع تعهد ارزی قرار دارد. باید توجه داشت که در زمان حاضر بازه تخصیص ارز ۳۸ روز و بازه تأمین ارز از سوی بانک ۳۰ روز تعیین شده است، به این ترتیب فرآیند کلی این مسیر به ۶۸ روز رسیده است، البته در زمان حاضر برخی صحبت‌ها در خصوص افزایش زمان تخصیص مطرح شده است اما همچنان وضعیت آن به‌طور شفاف مشخص نیست.

اشتراک این خبر در :