محمد کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره شائبه هایی که درباره آمار اشتغال‌زایی دولت به وجود آمده است گفت: شروع دولت سیزدهم با واکسیناسیون سراسری جهت مقابله با پاندمی کرونا موجب ورود نیروی کار به چرخه اقتصاد کشور شد. بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، با شروع همه گیری کرونا، در سال ۹۹ تعداد جمعیت فعال کشور با افت قابل‌توجهی به میزان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مواجه شد و در سال ۱۴۰۰ با کاهش اثرات منفی بیماری کرونا بر بازار کار بر تعداد جمعیت فعال کشور کشور به میزان بیش از ۸۵ هزار نفر افزوده شد که تا حدودی بیانگر ایجاد امید در پیدا کردن شغل است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط حدود ۲۴۲ هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شده است گفت: بنابراین، یکی از مشخصه های بارز بازار کار در این دوره، افزایش ورودی به بازار کار برای مشارکت در فعالیت های اقتصادی است.

کریمی بیرانوند منابع قابل استناد برای ارائه آمارهای اشتغال را مرکز آمار ایران، سازمان تأمین اجتماعی و سامانه رصد ملی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: در راستای اجرای برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل توسط استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سامانه ملی رصد اشتغال با رویکرد ثبت خدمات اشتغال (ثبت و صدور مجوز کسب و کار، تأمین مالی طرح کسب و کار، مشاوره و آموزش مهارت برای نیروی کار و…) طراحی و اجرایی ‌گردید، مطابق با آخرین آمار دریافتی از داشبورد تمام شماری این سامانه بیش از یک میلیون نفر به تفکیک استان‌های کشور این خدمات اشتغال را دریافت کرده‌اند، در برخی کسب و کارها با ثبت خدمت اشتغال تا به ثمر رسیدن و پایداری و ایجاد شغل، نیازمند صرف زمان است.

* راستی آزمایی توزیع منابع اشتغال و اجتناب از انحراف تسهیلات در سامانه ملی رصد

معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه این آمار مبتنی بر کد ملی و ثبتی مبنا بوده و قابل راستی آزمایی است اظهار داشت:در سامانه ملی رصد اشتغال کشور حدود ۱۸ هزار کاربری تعریف شده است که خدمات اشتغال ارائه شده ی ۱۱۶ دستگاه اجرایی را تا سطح شهرستان، بصورت برخط ثبت می کنند و رسانه ها می‌توانند از اطلاعات و داده‌های خدمات اشتغال ثبت شده این سامانه استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه نظام پایش اشتغال کشور گفت: این برنامه مبتنی بر صحت‌سنجی داده‌های ثبتی است که به منظور راستی آزمایی توزیع منابع اشتغال و اجتناب از انحراف سرمایه‌گذاری طی سه مرحله پیامکی، تلفنی و حضوری در راستای عمل به تعهدات اشتغال بخشی و استانی، اجرایی شده است تا منجر به ارائه آمار دقیق و قابل استناد برای سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های حوزه اشتغال شود.

کریمی بیرانوند افزود: از دیگر نتایج این طرح شفافیت عملکرد دستگاه ها در حوزه اشتغال، ایجاد ارتباط مستقیم با کسب وکارها برای نخستین بار در کشور است که فضای بررسی و رفع مسائل کسب و کارها است.

وی با اشاره به آمار اشتغال ارائه شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: از مراجع آماری که مبتنی بر کدملی و دقت بالا در ثبت اطلاعات افراد است سازمان تامین اجتماعی است که مطابق آخرین آمار، تعداد بیمه شدگان اجباری در بهمن ماه ۱۴۰۱ (۱۰۸۶۴۲۵۱نفر) نسبت به اسفند ماه ۱۴۰۰ (۱۰۴۴۶۷۵۹ نفر) با رشد ۴٫۰۴ درصدی همراه بوده است. همچنین تعداد بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد نیز در بهمن ماه ۱۴۰۱ (۱۷۱۶۸۰۸ نفر) نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (۱۴۹۶۰۷۸ نفر) با رشد حدود ۱۵درصدی همراه می‌باشد.

* بیمه شدن بیش از ۶۳۸ هزار نفر حرف مشاغل آزاد جدید در سال ۱۴۰۱

معاون وزیر کار افزود: با احتساب بیمه شدگان اجباری و حرف و مشاغل آزاد جدید بیش از ۶۳۸ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده‌‌اند، تعداد برقراری‌های بیمه بیکاری نیز در مدت مشابه مذکور (بهمن ۱۴۰۱ (۱۶۶۴۲۳ نفر) نسبت به اسفند ۱۴۰۰(۱۷۳۴۰۰۰ نفر) نیز با کاهش ۴درصدی همراه بوده است که نشان‌دهنده کاهش بیکاری و بهبود شرایط اشتغال کشور است.

کریمی بیرانوند گفت: بنابر این طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی طی یکساله اخیر تعداد بیمه بیکاری کاهش یافته و آمار بیمه‌شدگان اجباری و حرف و مشاغل آزاد افزایش یافته که هر دو نشان از بهبود اوضاع بازار کار کشور و افزایش کیفیت شغل و درآمد است.

معاون وزیر کار تأکید کرد: بیمه تأمین اجتماعی نشانه تلفیق پایداری شغل و کیفیت آن است که سبب ماندگاری و افزایش اشتغال رسمی می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به آمار مرکز آمار ایران گفت: گزارش‌های مرکز آمار، بر مبنای نمونه‌گیری از کل جامعه آماری است و طبق آخرین گزارش این مرکز، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹٫۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. در زمستان ۱۴۰۱، به میزان ۴۰٫۵درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۱۴۰۰) ۰٫۱ درصد افزایش یافته است.

اشتراک این خبر در :