به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا عسگریان درخصوص آخرین تغییر و تحولات خانوارهای ایرانی از نظر اقتصادی و با بیان اینکه خط فقر در ایران توسط ۱۲ دستگاه رصد می‌شود، اظهار کرد: خط فقر به چند صورت مطرح می‌شود؛ به طور مثال در خط فقر تغذیه‌ای امکان دارد خانواده‌ای در وضعیت بدی قرار نداشته باشد اما دچار سوء تغذیه باشد. در برخی مدارس شهرهای بزرگ نیز برخی دانش‌آموزان به دلیل خوردن تنقلات می توانند دچار سوء تغذیه شوند.

«خط فقر» را دستگاه رسمی دارای مجوزهای لازم می‌تواند اعلام می‌کند

وی ادامه داد: از همین رو رصد خط فقر اعداد مختلفی را بیان می‌دارد که بعضا به دنبال آن اختلاف نظراتی را ایجاد می کند. بعضی خط فقر را بالاتر در نظر می گیرند، چرا که عوامل متعددی در تعریف خط فقر تاثیر دارد. به هرحال اعلام رسمی خط فقر نیازمند دستگاهی رسمی است که همه مجوزهای لازم را برای اعلام این موضوع داشته باشد.

اعلام خط فقر دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی به طور متمرکز در زمینه فقر تغذیه‌ای کار می‌کند و در این زمینه آماری به دست آورده است، گفت: برای اینکه یک نفر بتواند سلامت خود را حفظ کند و این سلامت بین‌نسلی باشد، توجه به عدم فقر تغذیه‌ای مهم است و این درحالیست که امکان دارد یک نفر از نظر مالی در وضعیت متوسطی قرار داشته باشد اما از نظر تغذیه‌ای به خودش نرسد. البته ممکن است یک نفر از نظر تغذیه‌ای فقیر باشد و نتواند به وضعیت تغذیه‌ای خود رسیدگی کند. در فقر تغذیه‌ای چنین تناقضی وجود دارد و به دلیل اینکه یک مرکز رسمی در این زمینه نمی‌تواند به طور دقیق صحبت کند، در وزارت رفاه به دنبال دریافت این هستیم تا برآوردی از خط فقر داشته و با مجوزی با عنوان مرجع رسمی آن را اعلام کنیم، البته دریافت مجوز هم به این راحتی نیست. باید بسیاری از دستگاه‌های مختلف را اقناع کنیم زیرا اعلام خط فقر دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و از همین رو باید تمام عوامل ذی مدخل را همسو کنیم.

اشتراک این خبر در :