* تجربه شکستخورده صمت برای حذف رانت
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خردادماه امسال بود که وقتی علیآبادی تریبون مجلس شورای اسلامی را برای رأی اعتماد روشن کرد از همان ابتدا صنعت خودرو را نشانه گرفت و خبر از طرحی جامع برای بهبود وضعیت خودرو داد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: “به شما اطمینان میدهم این مشکل را میشود بهزودی حل کرد چرا که راهحلهای هوشمندانهای برای حل آن وجود دارد؛ هم استفاده از واردات هوشمند و بهموقع برای تنظیم بازار و هم استفاده از همکاریهای تخصصی با بنگاههای بزرگ بهشکلی که به تولید مشترک برسیم و بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم.”
در زمان حاضر سه ماه از وعده علیآبادی وزیر صمت از بهبود اوضاع صنعت خودرو میگذرد و حتی یک برنامه کوتاهمدت هم برای ساماندهی بازار خودرو در پیش گرفته نشده است و فقط مردم درگیر سامانهای شدهاند که قرار بود شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را برطرف و همه را صاحب خودرو کند.
اما گویا با اجرای دو مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه مسئولان وزارت صمت یکباره تصمیم به حذف آن گرفتهاند و قرار نیست دیگر خودرویی در سامانه بفروشند و میخواهند آن را به یک ویترین برای اطلاعرسانی طرحهای فروش خودروسازان تبدیل کنند. بهگفته منطقی معاونت حملونقل وزارت صنعت”در سامانه یکپارچه هماکنون فروش خودرو مستقیم است در واقع در سامانه یکپارچه صرفاً نوبتدهی صورت میگرفت و بقیه امور فروش با خودروسازان بود که در حال حاضر این قسمت هم به خودروسازان محول شد و سامانه یکپارچه نقش نظارتی دارد.”