معاهده مربوط به تأسیس اتحادیه اوراسیا از سال ۲۰۱۵ لازم الاجرا شده است. منطقه‌ای که این اتحادیه را پوشش می‌دهد حدود ۱۸۴ میلیون نفر جمعیت دارد. موضوع الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۳۹۴ مطرح شد تا اینکه موافقتنامه‌ای تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسیدو از ۵ آبانماه امسال اجرا شد. عنوان موافقتنامه ایران و اتحادیه اوراسیا، ترجیحات تعرفه‌ای است که بتدریج به‌سمت تجارت آزاد حرکت خواهد کرد. قرارداد موقت و سه ساله است. از سال آینده باید مذاکرات برای ورود کامل و تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی شروع شود. بعد از سه سال تکلیف روشن شود که ایران عضویتش را ادامه می‌دهد و به مرحله تجارت آزاد می‌رسد یا از توافق خارج می‌شود. به‌گفته کارشناسان موقت به این معنا است که ساختار اقتصادی ایران با اتحادیه تطبیق پیدا کند.
امضای توافقنامه با اتحادیه اوراسیا به تعبیری به این معنی است که ایران برای اولین بار به یک سازمان تجاری منطقه‌ای وارد شده است. اهمیت توافقنامه ایران با اتحادیه اوراسیا از آن جهت است که موفقیت پیمان تجاری با اوراسیا زمینه ساز ورود ایران به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تجاری دیگری است.
در سال ۲۰۱۸ میزان واردات اتحادیه اوراسیا ۳۱۸ میلیارد دلار بود که از این میزان واردات سهم واردات از ایران ۹۱۵ میلیون دلار است. یعنی ۰٫۳ درصد کل واردات اتحادیه اوراسیا سهم ایران است. ۲۳۸ میلیارد دلار از کل واردات اوراسیا مربوط به واردات روسیه است. از طرفی۵۳۳ میلیون دلار از کل صادرات ایران به اوراسیا صادرات به روسیه است. سهم ایران در بازار روسیه ۲دهم درصد است. بیشترین تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه مربوط به تجارت با ارمنستان است. سهم ایران در تجارت این کشور ۶ درصد معادل ۲۷۰ میلیون دلار صادرات در سال است.
سهم تولیدات کشاورزی از ۹۱۵ میلیون دلار صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اوراسیا ۴۶۰ میلیون دلار اعلام  است که ذیل موافقتنامه تعهدات تعرفه‌ای قرار می‌گیرد. به عبارتی ایران برای ۵۰۲ قلم کالای صادراتی به اوراسیا تعهد تعرفه‌ای از این کشورها اخذ کرده است که در مجموع ۵۰درصد کل صادرات را شامل می‌شود.
تعهدتعرفه ای
در مقابل ۵۰۲ قلم کالایی که ایران برای صادرات به اوراسیا تخفیف تعرفه‌ای اخذ کرده است. ایران نیز به ۳۶۰ قلم کالای وارداتی از اتحادیه اوراسیا تعهد تعرفه‌ای داده است. این ۳۶۰ قلم کالا شامل ۲۶۲ کالای صنعتی و ۹۸ قلم کالای کشاورزی است.ایران ۳۳ درصد تعرفه واردات کالا از اوراسیا را کاهش داده و ۳۸ کد تعرفه را تغییر نداده است. بیشترین واردات ما از اوراسیا گوشت گاو و گوسفند، جو، ذرت، روغن و کنجاله است.
تعرفه واردات گوشت گاو از اوراسیا به ایران از ۲۶ به ۱۰ درصد کاهش یافته است.تعرفه واردات گوشت گوسفند فریز شده و همان ۵ درصد است.
از ۹۱ میلیون دلار صادرات گوشت گوسفند اتحادیه اوراسیا، ۸۷ میلیون دلار از این صادرات را ایران جذب کرده است. جو نیز از کالاهایی است که تعرفه واردات آن فریز شد. ۴۶۰ میلیون دلار، ایران در سال ۲۰۱۸ واردات جو با تعرفه ۵ درصد از اوراسیا انجام داده است. از ۲٫۱ میلیارد دلار ذرت وارداتی ایران، ۲۸۵ میلیون دلار جذب شده است. از ۶۵۰ میلیون دلار واردات روغن ایران، ۲۲۰ میلیون آن از اوراسیا است. در کنجاله از ۶۷۰ میلیون دلار واردات ایران تنها ۷ میلیون دلار آن از اتحادیه بود.مجموع کاهش تعرفه‌های اتحادیه اوراسیا برای ایران ۳۳ درصد است.
سبزیجات، میوه، صنایع غذایی، ماهی، میگو وگل بیشترین حجم از کالاهایی است که قرار است ایران به اتحادیه اوراسیا صادر کند. تعرفه صادرات میگو صفر خواهد بود. گل و شاخه‌های سربریده از مهم‌ترین کالاهای وارداتی اوراسیا است که ۳۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. ۳۳ درصد تعرفه واردات گل از ایران را کاهش داده‌اند و امید است صادرکنندگان ما بتوانند نقش مهمی در بازار گل اوراسیا بویژه روسیه ایفا کنند.
اوراسیا ۶۷۰ میلیون دلار واردات گوجه فرنگی دارند که سهم ایران از این بازار ۴۴ میلیون دلار است.برای صادرات گوجه فرنگی به اوراسیا از آنها ۴۰درصد کاهش تعرفه گرفتیم. از ۱۳۳ میلیون دلار واردات اوراسیا ۴۹میلیون دلار سهم ایران است که ۵۰درصد کاهش تعرفه صادرات خیار از اتحادیه اخذ شده است. صادرات پسته خرما و کشمش با اوراسیا با تعرفه صفر خواهد بود.از بازار ۱۶۵ میلیون دلاری اوراسیا از این ۳ محصول ۱۱۴ میلیون دلار سهم ایران است. سیب و کیوی کالاهای دیگری هستند که بازار خوبی در اوراسیا دارد.تعرفه صادرات کیوی به اتحادیه صفر است. صادرات سیب نیز با تخفیف ۴۰درصدی تعرفه‌ها صورت می‌گیرد.
برنامه ایران به صفر رساندن تعرفه صادرات صنایع غذایی مانند شیرینی، شکلات و آبمیوه‌ است.

اشتراک این خبر در :