📌

نسل جوان یا میانسالی که در کودکی به همراه خانواده ایرانی خود به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند یا آنکه در خانواده ایرانی‌الاصلی به دنیا آمده‌اند. برخی از آنها هیچگاه ایران را ندیده‌اند یا تنها در کودکی و برخی سفرهای خانوادگی تصاویری اندک از ایران به یاد دارند اما بارقه‌هایی از فرهنگ و ادبیات ایرانی را در خاطر دارند.

📌

حالا از بین ایرانی- آمریکاییها، تعدادی در تیم انتقالی کابینه بایدن نیز حضور دارند، افرادی که میتوانند پتانسیل نهفته‌ای برای کاستن از بار دشمنی میان ایران و آمریکا باشند.شاید آنها نقش تأثیرگذاری در تعیین افراد کابینه نداشته باشند ؛ اما ایرانیانی هستند از ظرفیت یک ملت و یک تمدن که سر جنگ ندارد اما زیر بار زور نمیرود.
🔺سوزان بی‌نیاز، وزارت خارجه

📌

«سوزان بی‌نیاز»، معروف به «سو» حقوق‌دان و مدرس حقوق در دانشگاه ییل، عمری است که از مشاوران وزارت خارجه ایالات متحده بوده است و مثل خیلی از اعضای تیم انتقالی بایدن، بعد از وقفه چهارساله دولت ترامپ، دوباره به سراغ همکاری با این نهاد آمده است. او بیش از ۳۰ سال در دفتر مشاوران حقوقی وزارت خارجه مشغول به کار بوده، اما برجسته‌ترین حوزه فعالیت او، حوزه محیط زیست و تغییر اقلیم بوده است. بی‌نیاز از اعضای اصلی تیمی بود که توافق معروف پاریس را در حوزه تغییرات اقلیمی امضا کردند، توافقی که  دولت ترامپ از آن خارج شد. بی‌نیاز که در سال ۲۰۱۷ و آغاز دولت ترامپ، از این نهاد خارج شد، حالا دوباره از گزینه‌های فعالیت در این حوزه به ‌حساب می‌آید و احتمالا الان در حال بررسی پرونده‌های مربوط به توافق پاریس است که بازگشت به آن از وعده‌های روز اول رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بوده است. 
🔺رامین طلوعی در وزارت خارجه

📌

متولد آیووا، صاحب مدارک تحصیلی از هاروارد و آکسفورد که اکنون در دانشگاه استنفورد مشغول است، پیشتر سابقه کار در دولت باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون را دارد، هر سه نیز در وزارت خزانه‌داری و هر سه در بخشهای مربوط به روابط خارجی. بعد از چندین سال وقفه، او با تأیید سنای آمریکا در دوره دوم باراک اوباما به عنوان دستیار وزیر خزانه‌داری در توسعه و سیاستهای مالی بین‌المللی مشغول به کار شد و این سمت را تا پایان دوران اوباما در اختیار داشت و حالا از اعضای تیم انتقالی بایدن در حوزه مربوط به وزارت خارجه است.
🔺مهرسا برادران، وزارت خزانه‌داری و گروه سیاستهای مالی و بانکی

📌

استاد حقوق در دانشگاه یوسی‌اروین و نامزد دریافت جایزه پولیتزر، متولد ارومیه ایران است و در کودکی، به همراه خانواده‌اش و در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده است.هافینگتون‌پست گزارش میدهد که برادران، از «مورمون‌»های آمریکاست، معتقدان به مذهبی اقلیتی در آمریکا که اغلب هم به لحاظ سیاسی از محافظه‌کاران هستند. سناتور میت رامنی از یوتا، برجسته‌ترین سیاستمدار از میان معتقدان به این مذهب است. او که البته از منتقدان حکومت ایران است، به‌خصوص در موضوع ممنوعیت سفر از کشورهای مسلمان به ایالات متحده، از ترامپ انتقاد کرد. اما حالا او در حوزه سیاستهای پولی و بانکی و نیز وزارت خزانه‌داری، از اعضای تیم انتقالی جو بایدن است.
🔺شهرزاد(شارا) مهتدی ، شورای محیط زیست

📌

از دانشگاه کلمبیا، او دیگر عضو این فهرست است که سابقه‌ای، هرچند اندک، در وزارت خارجه دارد و البته بار دیگر عضو این فهرست است که در حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی فعالیت داشته. مهتدی از ژانویه ۲۰۱۵ حدود پنج ماه، به‌عنوان کارمند وزارت خارجه از دستیاران دفتر مدیریت و هزینه در حوزه‌های منابع طبیعی، انرژی و علوم در کاخ سفید بوده است اما مقالاتی در طول سالها در حوزه تغییرات اقلیمی منتشر کرده است.مهتدی حالا و در دوره انتقالی دولت بایدن، از اعضای شورایی است که زیر‌مجموعه کاخ سفید قرار است در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیم فعالیت کند.
🔺ارس جیزان؛ وزارت مسکن و شهرسازی

📌

جیزان، عضو تیم انتقالی بایدن در وزارت مسکن و شهرسازی است. سابقه کارآموزی در «شورای روابط خارجی» را نیز در کارنامه دارد. فوق لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا و در رشته آمار کاربردی گذرانده و فعالیتهای او اما بیشتر در زمینه شهری و به‌خصوص حوزه بی‌خانمانها بوده است. او همچنین عضو گروهی به نام «کانون دوست‌داران فرهنگ ایران» در واشنگتن‌ دی‌سی است که از سال ۱۹۸۲ تشکیل شده است. هدف این تشکیلات «گردهم‌آوردن آن دسته از ایرانیانی» خوانده شده «که علاقه‌مند به مبانی فرهنگ ایرانی، جدا از تفاوتهای مذهبی وسیاسی بر اساس ارزش‌گذاشتن بر میراث فرهنگی مشترک در جامعه ایرانیان منطقه واشنگتن» هستند./شرق

اشتراک این خبر در :