بسم الله الرحمن الرحیم
ٱلَّذِینَ تَتَوَفَّىٰهُمُ ٱلْمَلَٰئِکَهُ طَیِّبِینَ ۙ یَقُولُونَ سَلَٰمٌ عَلَیْکُمُ ٱدْخُلُوا۟ ٱلْجَنَّهَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
جمع زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با درگذشت ابوالقاسم سرحدی زاده یکی دیگر از عزیزان خودرا از دست داد. او در تیرگی سال های ستم شاهی همچون ستاره ای درخشید و برای گوهر آزادی مردمش ، با حبس و درد و رنج از جان و جسم هزینه داد. سرحدی زاده از فردای انقلاب هم به جای بر چیدن میوه، بر ریشه این نهال نوپا تا که توانست آب داد و تیمار داشت. در سال هایی که وزیر و وکیل مجلس بود، رنگ مقام هرگز بر صیقل روحش ننشست و بر کرسی کارگران اما به تاسی از پیامبرش بر پینه دستانشان بوسه خدمت زد. اینک که این هم سفر مان نیز پای شتاب در رکاب رفتن نهاد، همچنان با عهد دیرینش هم صدا خواهیم بود . عهدی که در جذبه پست و مقام راضی به سیری ظالم و گرسنگی مظلوم نشد و اینگونه بر سرحدات انسانیت افزود.هم مرام اوییم و بیزار از عاشقان زر و زور و تزویر. او رفت اما تردیدی نیست که مرام او جاودانه است و با وعده الهی، تحققش دیری نخواهد پایید.
علی حسینی دبیرکل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل ازانقلاب

ابوالقاسم سرحدی‌زاده در یک نگاه

ابوالقاسم سرحدی زاده از زندانیان سیاسی مسلمان ومشهور دوران شاه که نزدیک به ۱۴ سال را در زندان آن رژیم گذراند، روز ۲۴تیرماه و در سن ۷۵ سالگی در تهران بدرود حیات گفت. او پس از انقلاب نخست در همراه حاج مهدی عراقی درمدیریت زندان قصر مشغول شد، وی با آیت الله بهشتی در حزب جمهوری اسلامی همکاری داشت و پس از شهادت رجائی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیروقت ) در انفجار نخست وزیری و تشکیل دولت توسط میرحسین موسوی به او پیوست و وزیر کار کابینه موسوی شد. او همراه با کاظم بجنوردی و حجت الاسلام حجتی کرمانی از بنیانگذاران حزب ملل اسلامی در دوران شاه بود و به همین جرم نیز دستگیر و محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. او و کاظم بجنوردی ابتدا به اعدام محکوم شدند اما با نامه مراجع نجف (از جمله آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی) به شاه حکم آنها به حبس ابد تبدیل شد.

سرحدی زاده سه دوره نیز نماینده مجلس شد. زندگی ساده، خلق و خوی مردمی و صداقت همیشگی اش زبانزد بود و به همین دلیل تمام زندانیان سیاسی مسلمان قبل ازانقلاب که بعدها در جمهوری اسلامی مصدر اموری شدند، حتی آنها که اختلافات سیاسی با سرحدی زاده داشتند، مناسبات دوستانه خویش را با وی حفظ کردند. با حاج مهدی عراقی اولین رئیس زندان قصر و از یاران نزدیک آیت الله خمینی که پس از انقلاب ترور شد، بسیار دوست بود و با اسدالله لاجوردی رئیس زندان اوین نیز با آنکه منتقد تند و تیز رفتار و اقدامات او با زندانیان بود، مراوده اش را همچنان حفظ کرد.

اشتراک این خبر در :