وزیر انرژی عربستان با ادعای این که کشورش ظرفیت کافی برای جبران نبود بشکه های نفت ایران را دارد گفت: « من نگران امنیت عرضه نفت هستم».

وزیر انرژی عربستان: نگران امنیت عرضه نفت هستم

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سی ان ان،  خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان از جامعه بین الملل خواست در برابر آنچه تهدید ایران برای امنیت انرژی جهان دانست بایستند.

 این مقام سعودی مدعی شد عربستان ظرفیت مازاد کافی برای جبران نبود بشکه‌ های نفت ایران به خاطر تحریم های آمریکا دارد ولی ریسک بزرگ تر از درگیری های احتمالی در منطقه ناشی می شود.

 فالح در حاشیه نشست اوپک در وین گفت:« من نگران امنیت عرضه نفت هستم».

 وی ادعا کرد مقصر حمله های اخیر به نفتکش ها و خط لوله ها  ایران است و حمله به پهپاد آمریکایی هم توسط عوامل ایران انجام شده است.

 فالح که سیاست انرژی عربستان،  بزرگترین صادر کننده نفت دنیا را هدایت می‌کند گفت همه اینها عرضه انرژی جهان را به خطر می‌اندازد.

 افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بین ایران و آمریکا ترس از یک درگیری در تنگه هرمز را بالا برده است. تنگه هرمز مهمترین گلوگاه انتقال نفت در کل جهان است. تقریباً یک چهارم تولید روزانه نفت جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

 وزیر انرژی عربستان گفت:«ما هر کاری لازم باشد برای دفاع از قلمرو ، دارایی ها و مسیرهای کشتیرانی خودمان انجام می دهیم و اطمینان می دهیم امنیت انرژی جهان توسط هیچ رژیمی تهدید نخواهد شد».

 ایران شدیداً اتهام حمله به نفتکش ها را رد کرده و آن را مشکوک می داند.

الفالح گفت عربستان سعودی با موفقیت از صدها تلاش برای هدف قرار دادن زیرساختهای انرژی کشور دفاع کرده است.

مشخص نیست عربستان چه کسی را پشت این حملات طراحی شده می‌داند ولی فالح خواستار تلاش جمعی برای حفاظت از عرضه حیاتی انرژی شده است.

الفالح گفت:« جهان باید دقت کند چه اتفاقی دارد می افتد و در دفاع از عرضه جهانی انرژی به ما بپیوندد. عربستان نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد».

 گرچه قیمت نفت در پاسخ به تنش های خاورمیانه در هفته های اخیر افزایش یافته ولی این افزایش بسیار آرام بوده است.

 در واقع اوپک و متحدانش به رهبری روسیه در همین هفته توافق کردند به کاهش تولید نفت برای حمایت از قیمت آن ادامه دهند . قیمت نفت آمریکا ۴٫۸ درصد در روز سه شنبه کاهش یافت و به  56.25  دلار در هر بشکه رسید.

 فالح در پاسخ به این سوال که چرا قیمت نفت بیش از این  بالا نرفته گفت:« دلیل آن رای اعتماد به توانایی عربستان برای دفاع از خودش است. اگر ما اقدامات لازم را انجام نمی دادیم، نفت الان سه رقمی شده بود».

بیشتر بخوانید

اشتراک این خبر در :