ا اعلام افزایش تعرفه گمرکی بر ۷٫۵ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا به ایالات متحده آمریکا، “هایکو ماس” وزیر امورخارجه آلمان امروز گفت که اتحادیه اروپا رویکردی تلافی‌جویانه در این باره اتخاذ خواهد کرد. تصمیم افزایش تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا از سوی واشنگتن، پس از دریافت چراغ سبز از سازمان تجارت جهانی اعلام شد.

دفتر نمایندگان تجاری آمریکا، دیروز در اقدامی که می‌تواند به جنگ تجاری این کشور با اروپا دامن بزند، هواپیماهای ساخت ایرباس را مشمول تعرفه ۱۰ درصدی گمرکی، و بسیاری از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا عمدتاً مواد خوراکی مانند پنیر ایتالیا و آشامیدنی مانند شراب فرانسه و ویسکی اسکاتلند را هدف تعرفه واردات ۲۵ درصدی قرار داد.
این تصمیم پس از چراغ سبز سازمان جهانی تجارت به واشنگتن برای وضع تعرفه روی واردات کالاهای اروپایی به ارزش سالانه ۷٫۵ میلیارد دلار در پرونده قدیمی یارانه‌های دولتی به شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام شد.

هیأت داوران سازمان جهانی تجارت، در حکم روز چهارشنبه ١٠ مهر/ ٢ اکتبر خود در پاسخ به شکایت شرکت آمریکایی بوئینگ اعلام کردند که در نتیجه حمایت‌های غیرقانونی دولت‌های اروپایی از ایرباس، بوئینگ معادل ۷٫۵ میلیارد دلار در سال در فروش خود ضرر کرده و این یارانه‌های دولتی که به ایرباس اختصاص یافته موجب گردیده که تحویل هواپیماهای بزرگ بوئینگ به دلیل افزایش نسبی قیمت مختل شود.

فهرست کالاهای اتحادیه اروپا که از ۱۸ اکتبر آینده هدف تعرفه اضافی گمرکی آمریکا قرار می‌گیرند، دیشب از سوی دفتر نمایندگان تجاری آمریکا منتشر شد.
افزایش تعرفه ۱۰ درصدی فقط شامل هواپیماهای ایرباس ساخت فرانسه، انگلیس، آلمان و اسپانیا می‌شود. اما برای هواپیماهای ایرباس که در ایالت آلابامای آمریکا مونتاژ می‌شوند، تعرفه‌ای وضع نخواهد شد.
در همین حال، تعرفه ۲۵ درصدی شامل فهرست بزرگی می‌شود که بیشترین اقلام آن مواد خوراکی و آشامیدنی هستند و به نحو بسیار شگفت‌آوری این تعرفه شامل شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز ایرباس در اروپا نمی‌شود. در واقع واشنگتن با این تصمیم نمی‌خواهد، قیمت تمام‌شده هواپیماهای ایرباس در این کشور که از قطعات ساخت اروپا استفاده می‌کنند افزایش یابد.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور گفت او معتقد است اروپا باید به این اقدام با افزایش متقابل تعرفه گمرکی بر کالاهای آمریکایی پاسخ دهد.
در همین حال اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگو با روزنامه “بیلد” در این ارتباط گفت که نزاع تجاری برای هیچ‌کس سودمند نخواهد بود و آلمان به صورت قاطعانه اما با حساسیت بسیار زیاد، نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

اشتراک این خبر در :