سیاست های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران حداقل از یک نظر به ضرر آمریکا تمام شده است و آن گرایش بیشتر ایران به سمت روسیه و باز شدن پای ناوگان نظامی روسیه به دریای عمان و خلیج فارس است.

همکاری دریایی روسیه و ایران محاسبات آمریکا را در تحریم ایران پیچیده کرد
 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عرب ویکلی، حمله به نفتکش هایی که از تنگه هرمز عبور می کنند، از نظر دولت ترامپ به واحدهای نیروی دریایی ایران مربوط می شود. ۲۰ درصد نفتکشهای جهان از تنگه هرمز عبور می کنند. آمریکا با افزایش حضور نظامی پنتاگون در اطراف ایران اظهارات دشمنانه خود را علیه تهران افزایش داده است.

 حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در ۲۹ جولای برای بزرگداشت روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ به سر می‌برد اشاره کرد که روسیه و ایران یک قرارداد همکاری دریایی امضا کرده‌اند و نیروی دریایی این دو کشور مانور های مشترکی در خلیج فارس اجرا می کنند.

این اولین همکاری دریایی دو جانبه بین ایران و روسیه نیست. در اوایل ۲۰۱۵ ،ایران و روسیه حفاری های دریایی مشترکی در دریای خزر داشتند. این دریا بین آذربایجان، ایران، قزاقستان ، روسیه و ترکمنستان مشترک است و یک قرارداد مشترک بین آنها وجود دارد که از حضور نیروی نظامی خارجی در این منطقه جلوگیری می کند.

ولی تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند متصل می کند ،یک آبراه بین المللی است و طبق قانون دریانوردی، به روی کشتی های سراسر جهان باز است.

 دولت ترامپ با افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران به منظور منزوی کردن آن، به دنبال یک ائتلاف دریایی برای حفاظت از کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز است. دولت  ترامپ به متحدان خود جمله آلمان ، فرانسه ، بلژیک،نروژ،ژاپن، کره جنوبی و استرالیا فشار می آورد که نیروهای دریایی خود را به این ائتلاف ملحق کنند. دولت انگلیس اعلام کرده به عملیات دریایی آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی اقتصادی در خلیج فارس می پیوندد.

  رژیم صهیونیستی اعلام کرد به این ائتلاف آمریکا برای دریانوردی در خلیج فارس میپیوندد. این اقدام رژیم صهیونیستی باعث شد عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حضور رژیم صهیونیستی را در خلیج فارس تهدیدی واضح برای امنیت ملی ایران بداند و اعلام کند که ایران حق مقابله با این اقدام را دارد.

دو روز بعد،در یازدهم اوت علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران گفت که آمریکا و انگلیس مسئول حضور رژیم صهیونیستی در درگیری های خلیج فارس هستند و هشدار داد:« حضور رژیم صهیونیستی در خلیج فارس غیرقانونی است و باعث ایجاد جنگ و درگیری در منطقه می‌شود».

 گزارشات تأییدنشده نشان می دهد روسیه طبق قرارداد دو جانبه ای که با ایران دارد، می خواهد از بندر بوشهر و بندر چابهار ایران به عنوان پایگاه های نظامی برای کشتی های جنگی و زیردریایی های هسته‌ای استفاده کند .این تجهیزات توسط صدها نیروی ویژه حفاظت می‌شوند. این اقدام روسیه به پیچیدگی شرایط منطقه می افزاید.

 با تشدید تنش های دریایی بین ایران، آمریکا و انگلیس، نیروی دریایی روسیه با حضور در خلیج فارس یک متحد دریایی قابل توجه برای ایران خواهد بود.

روسیه به اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس سندی را فرستاده که به امنیت جمعی خلیج فارس با هدف جلوگیری از درگیری های مسلحانه مربوط می شود.

 واضح است که مقامات دولت ترامپ به رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا خواستار تغییر رژیم در ایران هستند ولی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها مخالفت خود را با انقلاب های رنگی واشنگتن اعلام کرده است.

 خانزادی با توجه به قرارداد ۲۹ جولای گفت:«این یک نقطه عطف در روابط تهران و مسکو در زمینه دفاعی است».

 واشنگتن می تواند با نرم کردن سیاستش در قبال ایران، بازگشت به قرارداد برجام، کاهش تحریم ها و برداشتن کامل آنها و آشتی ایران و اعراب در خلیج فارس تنش ها را کاهش دهد و  توانایی روسیه برای توسعه حضورش در منطقه را محدود کند ولی با وجود تندرویانی که در دولت ترامپ وجود دارند، این سیاست چندان محتمل به نظر نمی رسد.

بیشتر بخوانید

اشتراک این خبر در :