تمامی نهادهای بین‌المللی، دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر را فرامی‌خواند تا با قاطعیت تمام، نه تنها به محکوم کردن این نوع اقدامات بپردازند، بلکه در جهت مهار و ریشه‌کنی این شیوه عمل، برنامه‌ها و اقدامات کارا و مؤثرتری را در دستور قرار دهند.



🔺حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه‌ای نسبت به ترور و شهادت دکتر محسن فخری‌زاده واکنش نشان داده است. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

🔹تروریسم به هر شکل و شیوه و با هر منظور و نیت، توسط هر کس و در هر کجا اقدامی زبون و محکوم است.

🔹تمامی نهادهای بین‌المللی، دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر را فرامی‌خواند تا با قاطعیت تمام، نه تنها به محکوم کردن این نوع اقدامات بپردازند، بلکه در جهت مهار و ریشه‌کنی این شیوه عمل، برنامه‌ها و اقدامات کارا و مؤثرتری را در دستور قرار دهند.

🔹رژیم صهیونیستی اسرائیل از نیمه دوم دهه هشتاد با هدف ایجاد فاصله هر چه بیشتر میان ایران و جامعه جهانی و دشوار‌تر کردن بازگشت اطراف مذاکره به مسیر مذاکرات سازنده، برنامه ترور دانشمندان و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

🔹تجربه نشان داده است که با مذاکره و توافق ایران با جامعه جهانی امیدهای این دشمن فعال، لجوج و جسور ایران ناامید می‌شود و اخلال‌گری‌ها و آدمکشی‌ها و عملیات تروریستی این رژیم نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

🔹مجموعه اقداماتی که در بیش از یک دهه گذشته به شکل سلسله خرابکاری‌ها و اقدامات تروریستی و حملات سایبری توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت گرفته نشان‌گر اشراف اطلاعاتی دشمن صهیونیستی بر مبنای وجود حفره‌های عمیق و عوامل نفوذی با دست‌رسی‌های بالا و مؤثر در نهادهای امنیتی، اطلاعاتی، حفاظتی و نظامی کشور است.

🔹ضربات مهلکی در دولت نهم و دهم به بدنه کارشناسی وزارت اطلاعات وارد شد و به واسطه رفتار‌های خودسرانه و خودشیفتگی‌های مقامات دولتی و شکاف‌های ناشی از اختلافات عمیق داخلی در آن مقطع، از یک سو تصفیه گسترده کارشناسان و مدیران با سابقه و با تجربه وزارت اطلاعات صورت گرفت و از سوی دیگر دستگاه‌های موازی کم تجربه و بدون پشتوانه کارشناسی و با سطح اختیارات و مداخله وسیع شکل داده شد. در چنین وضعیتی تضاد‌ها، رقابت‌ها و موازی‌کاری‌‌ها و در نتیجه غفلت‌ها در میان نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور نقاط آسیب‌پذیر این نهادها را برملا ساخته و زمینه‌های نفوذ و کژتابی و نیز کج‌روی را به وجود آورده است.

🔹اطلاع‌رسانی پراکنده و غیر شفاف مراجع رسمی ابهامات فراوانی پیرامون عملیات اخیر ایجاد کرده است. و توضیحات دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی دولت مبنی بر اطلاع و هشدار دادن نسبت به زمان و‌ حتی مکان احتمالی ترور به تیم حفاظت نیز بر این ابهامات افزوده است.

🔹انتظار آن است که در اسرع وقت ابعاد عملیاتی این ترور با جزییاتی باورپذیر در گزارش تحلیلی وزارت اطلاعات یا شورای عالی امنیت ملی به اطلاع عموم برسد.

🔹شعار حکومت همواره این بوده است که اگر ما هزار و یک مشکل در کشور داریم اما به لطف خدا «امنیت» داریم. اکنون با این سلسله اقدامات این نگرانی در میان جامعه به وجود آمده است که این «امنیت» نیز به آسانی آماج خرابکاری‌ها و نفوذ دشمنان قرار می‌گیرد.

🔹ضروری است نظام در اسرع وقت به حل ریشه‌ای بحران‌ها اقدام نماید. نیروهای نظامی و امنیتی و توان استراتژیک دفاعی باید آخرین خاکریز اطمینان بخش «امنیت پایدار» باشد و نه نخستین خاکریز.
«امنیت پایدار» حاصل اعتماد و انسجام و اتحاد ملت، توانمندی و قدرتمندی شهروندان، رونق اقتصاد و تولید ملی، نقش‌آفرینی مؤثر و فعال کشور در جامعه‌جهانی و توسعه منافع مشترک و پایدار با همسایگان و جهان است.

🔹رفتارهای عجولانه نمایندگان مجلس و عده‌ای از چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای تندرو در هدف گرفتن دولت و وزارت‌خارجه و تیم مذاکره کننده برجام که شهید محسن فخری‌زاده خود از گروه مشاوران راهبردی این تیم بوده است، نشان می دهد که دشمن به هدف تفرقه‌افکنی توسط این عوامل نزدیک شده است.

🔹تصویب عجولانه طرحی غیر ضروری و به تشخیص رییس شورای عالی امنیت ملی مضر، که متأسفانه سبب شد میان قوای مقننه و مجریه نظام مجادلات تند لفظی رخ دهد و آشکارا اختلاف و تفرقه این دو قوه بر سر حساس‌ترین و حیاتی‌ترین پرونده نظام در چشم بیگانگان نمایان شود، محل اعتراض و انتقاد همه دوستداران و دلسوزان کشور و دغدغه‌مندان صلاح و فلاح ملت است.

🔹ظرفیت های تقنینی و اجرایی کشور همگی باید در خدمت منافع ملی کشور همسو و هم افزا برای فرصت سازی و کارآمدی راهبردی به کار برده شود، نه آنکه موجب تفرقه و اختلاف و تضعیف قوای کشور گرد.

🔹همچنان که شکل گیری تفاهم‌نامه برجام، که سندی افتخارآمیز برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده است، به دنبال مذاکره بر مبنای رویکرد برد-برد حاصل آمد نجات و احیای آن نیز با مذاکره و رویکرد برد-برد امکان پذیر خواهد بود.

محمد شهبازی. نسیم ایران


اشتراک این خبر در :